naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 07/11/2016
Deel deze pagina

INVESTEREN IN CONTACTLOZE TERMINALS IS EEN MUST

Aantal elektronische betalingen van kleine bedragen neemt toe

De manier waarop er betaald wordt in de winkel, evolueert voortdurend. We kunnen er niet meer omheen dat de consument het liefst van al elektronisch betaalt in plaats van cash. Contactloos betalen is na een wankele start eindelijk aan een opmars bezig, al is er letterlijk en figuurlijk nog werk aan de winkel. In lijn met de digitale evolutie treedt ook de smartphone stilaan op de voorgrond als betaalmiddel. De aanbieders van elektronische betaalsystemen spelen hierop in en bieden, naast compacte en krachtige terminals, diverse oplossingen voor het efficiënt mobiel betalen. Ook spaar- en getrouwheidskaarten worden mobiel aangeboden. Hieruit haalt u waardevolle informatie over uw klanten om uw verkoop een boost te geven.


DRUK BESPEELDE MARKT

Ooit was België een wereldwijde pionier op het vlak van het elektronisch betalen. Banksys, het huidige Worldline, speelde een onmiskenbare sleutelrol. Vandaag is Bancontact/Mister Cash (BC/MC) nog steeds het overheersende betaalsysteem in de retailsector. Worldline beschikt echter niet meer over een monopolie: BNP Paribas Fortis heeft zich ook op het terrein van de elektronische transacties begeven, samen met het Zwitserse bedrijf, SIX Payment Services. Het voorziet een alternatieve betaaldienst met eigen terminals en een bijbehorende verwerking. Ook tal van andere spelers bieden elektronische terminals en transactieverwerking aan. Als handelaar heeft u keuze te over tussen diverse leveranciers en oplossingen. Wat zijn de ontwikkelingen en nieuwigheden waar u rekening mee dient te houden?

BETAALTERMINALS: DE KLASSIEKERS

Consumenten betalen steeds minder cash. Terwijl in veel landen de kredietkaart de norm is, verkiest de gemiddelde Belg nog steeds te betalen met een debetkaart, zelfs voor kleine bedragen. De klassieke manier van elektronisch betalen, met bankkaart en terminal, blijft de populairste. Leveranciers als CCV, Keyware, Loyaltek en Worldline bieden tal van oplossingen hiervoor. Het is belangrijk dat uw betaalterminals zo veel mogelijk types kaarten (zowel debet als krediet) aanvaarden. Het niet beschikbaar zijn van een bepaalde betaaldienst kan ertoe leiden dat consumenten afhaken. Met de mogelijkheid tot cashback biedt u hun een extra toegevoegde waarde. Deze optie werd ingevoerd in de jaren 90, toen als gevolg van een reeks overvallen werd aangeraden om de kassa-inhoud beperkt te houden. Het is gemakkelijk voor de klant en voor u veroorzaakt het geen extra administratie, want de leveranciers zorgen voor een vlotte afhandeling.

GETROUWHEIDSPROGRAMMA'S DIGITALISEREN

Het inlezen van klantenkaarten, spaarkaarten en maaltijdcheques via de betaalterminal is een extra troef. Het gaat vlotter en het stelt klanten in staat om op een mobiele manier van allerlei getrouwheidsvoordelen te genieten. Ook voor u is dit een gunstige evolutie, want het biedt u een diepgaand inzicht in het koopgedrag van uw cliënteel: wie koopt wat en wanneer, welke klanten zijn al lang niet meer in de winkel geweest … Hiermee kunt u gerichte promoties uitwerken en op die manier extra verkopen.

CONTACTLOOS BETALEN

Bijna uit de kinderschoenen

Dé trend die momenteel furore maakt in de retail, is contactloos betalen. Dankzij de NFC-technologie (Near Field Communication) hoeft de consument zijn bankkaart op voorwaarde dat ze van een NFC-chip voorzien is niet meer in de terminal te stoppen. De kaart legt vanop afstand contact met het toestel om de betaling uit te voeren. Deze technologie bestaat al een kleine tien jaar, maar door de toenmalige bankencrisis werd ze niet gelanceerd. Hoewel er vandaag fors geïnvesteerd wordt in contactloos betalen, is het nog steeds niet de norm. Het succes is namelijk afhankelijk van verschillende partijen. De banken dienen te zorgen voor aangepaste betaalkaarten met een NFC-chip. Het zal vermoedelijk duren tot 2018-2019 dat alle banken hun klanten van een contactloze kaart voorzien hebben. Daarnaast moet de consument uiteraard bereid zijn om de nieuwe technologie te aanvaarden en te gebruiken.

INVESTEREN IN CONTACTLOZE TERMINALS

Ten slotte is er een belangrijke rol weggelegd voor u als retailer. U dient terminals te voorzien die standaard voorzien zijn van een slimme contactloze technologie. Alle leveranciers bieden die vandaag aan. Ook al is de trend nog niet ingeburgerd, toch is het raadzaam om uw winkel goed uit te rusten. Verwacht wordt dat contactloos betalen zeker zal doorbreken, vooral voor kleine bedragen en snelle transacties.

BETALEN MET SMARTPHONE

Parallel met de evolutie naar contactloos loopt die naar het betalen via de smartphone. Bij de e-commerce vindt de consument het aangenaam en efficiënt om online te betalen. Logisch dus dat hij zijn smartphone ook wil gebruiken om in een fysieke winkel te betalen. Er komen voortdurend nieuwe oplossingen op de markt om mobiel te betalen. De CCV Mini en de Xengo van Worldline zijn goede voorbeelden van hoe smartphones en tablets 'getransformeerd' worden tot veilige betaalterminals. Het zijn chipkaartlezers die met een kabel of via bluetooth verbonden worden aan een mobiel apparaat. Dergelijke toestellen maken elektronisch betalen mogelijk voor kleinhandelaars en in omgevingen met weinig transacties. Bovendien bieden ze de mogelijkheid aan winkels om medewerkers instore uit te rusten met een mobiel betalingssysteem. Ze kunnen ook dienstdoen als back-upsysteem bij het uitvallen van de kassa's.

NFC OF QR?

Er komt geen kaart of kaartlezer te pas aan betalen met de smartphone. De terminal blijft wel een belangrijke rol spelen. Om het betalen met de smartphone mogelijk te maken, zetten de leveranciers vandaag twee technologieën in: NFC en QR.

NFC

In het eerste geval heeft de consument een NFC-enabled telefoon nodig, die alle informatie bevat die normaal gezien op de bankkaart staat. Om te betalen, houdt hij zijn telefoon voor de NFC-terminal, waarna hij een code ingeeft en de betaling afgehandeld wordt.

QR

Bij de QR-technologie (Quick Response) verschijnt er een code op de terminal. De klant scant die met de app van zijn bank en betaalt online, op voorwaarde dat er een domiciliëring gekoppeld is, zodat het bedrag weggeschreven kan worden van zijn rekening. Een voordeel van QR is dat de klant geen speciaal uitgeruste smartphone nodig heeft. Bovendien blijft alle informatie in de cloud in plaats van opgeslagen op de telefoon van de klant. De leveranciers verwachten wel dat de markt van de smartphones zich zal aanpassen en dat er op termijn nog nieuwe technologieën zullen ontstaan voor het mobiel betalen.

NAAR EEN CASHLOZE MAATSCHAPPIJ?

Het gebruik van betaalkaarten en mobiele betaalsystemen is meer en meer aan het veralgemenen. Alle leveranciers innoveren in efficiënte en veilige oplossingen. Zo versterken ze de pionierspositie van België op het vlak van het elektronisch betalen. Hoewel we onmiskenbaar evolueren naar een cashloze maatschappij, wordt er nog steeds geïnvesteerd in oplossingen om contant betalen te vergemakkelijken, zoals de cashbox. Klanten steken hun geld hier rechtstreeks in. De cashbox telt, sorteert en geeft automatisch het correcte wisselgeld terug. Snel, veilig en hygiënisch, en vooral populair in de kleinhandel. We hebben duidelijk het laatste nog niet gezien op het vlak van efficiënte betaalsystemen in de retail.

Bekijk ook: 

Innovaties in beeld

Evolutie aantal elektronische betalingen