naar top
Menu
Logo Print

CONSUMENT WIL DUURZAME EN MULTIFUNCTIONELE WASMIDDELEN

Promoties dragen sterk bij tot mogelijke groei van de categorie

De categorie van de wasproducten is al jaren een van de meest competitieve op de FMCG-markt. Innovatie is voor de verschillende A-fabrikanten uit deze categorie dan ook noodzakelijk om waarde en volume te behouden, en indien mogelijk, te doen groeien. Die nieuwigheden spelen uiteraard in op de zoektocht van de consument naar extra gebruiksgemak en meer duurzaamheid.

LICHTE DALING MARKT

De categorie van de wasmiddelen heeft al betere tijden gekend. Sinds 2015 laat deze categorie rode cijfers optekenen: -2,1% in waarde en -4,4% in volume. Toch blijft laundry care kansen bieden voor de retailer. Zo zien we dat de consument vragende partij is voor meer duurzaamheid en meer convenience.

OP ZOEK NAAR DUURZAAMHEID

Duurzaamheid is al enkele jaren dé belangrijkste sleutel tot vernieuwing in de wasmiddelenmarkt. Geconcentreerde producten en wasmiddelen om de klus te klaren op lage temperaturen zijn al een poosje aan een opmars bezig. Bovendien worden er ook steeds meer ecologische varianten op de markt gebracht.

Geconcentreerde wasmiddelen

De trend naar geconcentreerde wasmiddelen zet zich constant voort. Bovendien zijn super- geconcentreerde wasmiddelen een erg interessante subcategorie binnen de wasmiddelen, door hun groei en onderscheidende productintroducties.

Ecologische alternatieven

Ook de milieuvriendelijke alternatieven zitten in de lift. Mooi voorbeeld hiervan zijn de wasmiddelen van Frosch. Deze fabrikant kiest resoluut voor hypoallergene producten met natuurlijke ingrediënten en parfums die geen allergische reacties veroorzaken. Alle producten dragen bovendien het Ecolabel, wat garant staat voor ecologisch wassen met een schoon resultaat. Ook Ecover maakt ecologische producten die doen wat ze moeten doen. Het aspect 'caring' of zorg dragen voor jezelf, je gezin en onze planeet is daarbij erg belangrijk. Zo geven consumenten bijvoorbeeld aan dat ze voor de Ecover wasmiddelen kiezen, aangezien daarin geen optische witmakers gebruikt worden die huidirritatie kunnen veroorzaken bij bijvoorbeeld kinderen.

OP ZOEK NAAR CONVENIENCE

Uit onderzoek blijkt dat 78% van de Belgische vrouwen op zoek is naar multifunctionele producten die hun dagelijks leven eenvoudiger maken. Deze zoektocht uit zich ook in hun behoefte aan een multifunctioneel wasproduct. Met andere woorden: alles moet eenvoudiger, de consument wil één oplossing voor meerdere problemen. Vandaag maken de liquid tabs dan ook een enorme ontwikkeling door. Deze voorgedoseerde eenheden zorgen voor minder verspilling van vloeibaar wasmiddel en voor meer gebruiksgemak.

TIPS VOOR EEN GOED DRAAIEND RAYON

  • Zorg voor een goede schapindeling die de consument helpt bij het vinden van het product dat het best bij hem/haar past. Kies met andere woorden voor een indeling in heavy duty detergents, fine fabrics en fabric treatment.
  • Presenteer het ecologische segment in blok. Het is groeiend en intussen groot genoeg om in blok te presenteren in het rayon.
  • Trek de aandacht van de consument door aantrekkelijke presentaties neer te zetten, bijvoorbeeld met behulp van displays en POS-materiaal.
  • Zet promoties stevig in de kijker. Die dragen in belangrijke mate bij aan de groei van de categorie.
  • Zien doet kopen. Genereer dus nog meer omzet door wasmiddelen extra zichtbaarheid te geven in de folder en op de winkelvloer via second placement.