naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 20/06/2016
Deel deze pagina

LEDS MEER DAN OOIT BELANGRIJKSTE LICHTBRON BIJ WINKELVERLICHTING

Streven naar goede combinatie van algemene en accentverlichting

Het is bewezen: licht doet kopen. Talrijke wetenschappelijke studies en testcases hebben in het verleden al aangetoond dat het juiste licht op het juiste product de aandacht trekt van de consument en dus aanzet tot kopen. Essentieel is om de verlichting correct aan de loopgangen aan te passen en de rekken correct aan te lichten.

ONDERSCHEIDEND VERMOGEN

Anno 2016 is het voor iedere retailer een grote opdracht om zich te onderscheiden, en met een mooie winkel de impact van webwinkels te verminderen. Originele concepten zijn cruciaal om de klant aan te spreken, en vormen het kader om producten of diensten op een aantrekkelijke manier aan te bieden. Streven naar diversificatie en geïnspireerd te werk gaan, zijn daarbij cruciaal. Het verlichtingsaspect speelt in dat kader een belangrijke rol.

KLEURWEERGAVE

Voor een juiste verlichting zijn diverse aspecten belangrijk: de hoeveelheid licht, het contrast van de verlichting op het product ten opzichte van de rest van de producten of de winkel, de juiste kleurtemperatuur van het gebruikte licht en de juiste kleurweergave. De kleurweergave is het vermogen van de lichtbron om de juiste kleur van het product weer te geven. Zonlicht, halogeenlicht en gloeilampen hebben een kleurweergave van 100, wat erop wijst dat ze in staat zijn om alle kleuren weer te geven. De kleurtemperatuur is dan weer de lichtkleur van het licht. Die varieert van extra warm wit (bijvoorbeeld 2.700 K) over neutraal wit (4.000 K) tot koud licht (6.500 K). De kleur bepaalt de perceptie van het product en de sfeer in de ruimte. Dit is essentieel, omdat de shopper door de juiste kleurweergave ervaart of een product vers of natuurgetrouw is.

LICHTBRON

Led is de voornaamste lichtbron. Oudere lichtoplossingen, zoalsT5 (tl-lamp die zuiniger is dan een T8 tl-lamp) worden alleen nog gebruikt als het budget laag moet worden gehouden. Als er spots in de winkel komen, zijn die zeker opgebouwd uit leds. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de energiezuinigheid en de levensduur van leds. Voor verse voeding is het niet afgeven van infrarode stralingswarmte ook een drijfveer om te kiezen voor leds. De prijzen van dit type lichtbron zijn ook gedaald, waardoor de terugverdientijd ten opzichte van de klassieke lichtoplossingen interessanter geworden is.

AFWEGINGEN

Bij de keuze van de verlichting moet de zaakvoerder van een winkel rekening houden met het feit dat de beste verlichtingsarmaturen allemaal tot hun recht komen in de juiste toepassing en met de juiste opstelling. Je moet een evenwicht kunnen bekomen tussen efficiëntie, goede optiek/lens, lichtspectrum, onderhoudsfactor, duidelijk omschreven garanties en mogelijkheid om uit te breiden. Ook belangrijk is de objectiviteit van het lichtvoorstel. Als dit van één fabrikant afkomstig is, is het nuttig om na te gaan of je wel het beste voorstel hebt gekregen. Vergelijkingen maken, kan geen kwaad.Essentieel is de verlichting correct aan te passen aan de loopgangen en de rekken correct aan te lichten (in plaats van de vloer). In de foodsector is het belangrijk om de verseilanden mooi af te bakenen, met telkens de correcte spotmodule voor vlees, vis, brood, fruit en groenten. De verhoudingen tussen lumen en watt moeten conform de laatste ontwikkelingen in de markt zijn, en uitgevoerd met de nieuwste generatie ledchips (deze zijn namelijk constant in evolutie). De ledmodules zijn idealiter van het passief gekoelde type.Een verstandige keuze is een combinatie van een goede algemene verlichting en een krachtige accentverlichting voor promoties, verse producten, impulsaankopen, enzovoort.

VERBRUIKSNORMEN

Vandaag zijn er nog niet echt normen die het verbruik beperken in de retail, maar door de hogere rendementen van de lichtbronnen en toestellen moet de lichtontwerper toch zeker streven naar een verbruik dat lager is dan2 W/m²/100 lux. Ook om in aanmerking te komen voor relightingpremies is deze waarde algemeen gehanteerd. Is het verbruik lager dan deze waarde, dan heb je een energiezuinige installatie. Voorziet de lichtspecialist een winkel van 1. 000 m² van een gemiddeld verlichtingsniveau van 750 lux, dan mag het opgestelde vermogen maximum het volgende bedragen: 2 W x 1. 000 m² x 750 lux = 15.000 W (15 KW). In veel gevallen kun je dit vermogen nog verlagen tot zelfs1 W/m²/100 lux, door de beste lichtbronnen te voorzien, door de optimale lichtverdeling toe te passen die ervoor zorgt dat het licht valt waar het dient te vallen, door de afstand van de lichtbron tot het object te respecteren en dergelijke meer. Uiteraard geldt: hoe efficiënter, hoe beter. Doorgaans ligt het vermogen op 10 à 11 W per m².

RELIGHTING OF VOLLEDIGE VERNIEUWING

Op het vlak van renovatie zijn er twee technieken. Enerzijds is er 'relamping', de minst ingrijpende manier voor de reductie van het energieverbruik. Hierbij gaat het alleen om het vervangen van de lampen. Door de innovaties in de lampen kun je op deze manier geld besparen. Bij relamping wordt gebruikgemaakt van de bestaande armaturen, maar deze techniek wordt minder en minder toegepast. Anderzijds is er ook 'relighting', waarbij de armaturen worden vervangen. Dit laat toe nog meer te besparen, want de nieuwste, zuinigste lampen hebben andere fittings en technieken. Een volledige vernieuwing laat toe om te opteren voor de meest interessante lichtoplossing, waarbij je het verbruik en het lichtbeeld kunt optimaliseren. Dit is de meest eenvoudige oplossing. Ook als de winkelopstelling wijzigt, is het evidenter om te kiezen voor een volledige vernieuwing en de verlichting hierop af te stemmen.