naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017
Deel deze pagina

SUCCESVERHAAL DANKZIJ COMBINATIE VAN AMBACHT MET INDUSTRIE

Geert ally, ceo meat & more, stampt in twintig jaar bloeiend vleesbedrijf uit de grond

Geert Ally, de man die al vroeg inzag dat er heel wat inefficiënte stappen waren in het proces van de klassieke slagerij, stampte in amper twintig jaar een succesverhaal uit de grond, bestaande uit Buurtslagers, Bon'Ap en een ondersteunend luik voor supermarkten. Bovendien wil hij bewijzen dat het industrieel verwerken van vlees helemaal niet hoeft in te boeten aan kwaliteit, integendeel! Dat Ally een interessante visie heeft, is zacht uitgedrukt. Bovendien schrikt een toekomst met een lagere vleesconsumptie hem niet af.

ONGEWOON PARCOURS

Geert Ally: “Ik heb een ongewoon parcours afgelegd. Allereerst heb ik gestudeerd voor slager aan Ter Groene Poorte in Brugge. Maar toen ik zestien jaar was, zat die opleiding er al op. Toen bestonden er nog geen A2-opleidingen, pas enkele jaren later is dat er gekomen. Na lang zeuren bij mijn moeder heb ik nog een tweejarige opleiding industriële wiskunde aan het KTA in Gent gevolgd. En omdat ik de smaak goed te pakken had, heb ik erna nog een opleiding bio-ingenieur gevolgd. Ik ben, voor zover ik weet, de enige slager met een diploma bio-ingenieur in België. Nadat ik drie jaar werkervaring had, heb ik bovendien nog een MBA gedaan aan Vlerick. Bovendien was ik toen al bezig met Buurtslagers en de hele formule erachter. Mijn thesis ging dan ook over de toekomstige strategie van een slagersbedrijf. Ik heb toen gezegd dat, dankzij de technologische vooruitgang, de inefficiënte activiteiten die we doen in de winkelpunten, zullen verdwijnen en in één centraal punt gebeuren."

Gepassioneerde ondernemer

Geert: “Welk diploma het belangrijkste is, weet ik niet. Maar ik denk dat het de combinatie van de drie elementen is die ervoor gezorgd heeft dat wat ik nu gerealiseerd heb, succesvol is. Ik denk dat geen enkele ondernemer start met het idee dat hij zal eindigen met 1.500 personeelsleden. Ondernemerschap is een passie die kan uitgroeien tot een succes, als je de juiste strategische keuzes maakt en een beetje geluk hebt."

Interessante vacature

Geert: “Toen ik in 1988 afstudeerde als bio-ingenieur, stond er net een vacature open bij de Group Wouters, toen was dat de grootste slagerijketen in België. Ze zochten een bio-ingenieur met kennis van vlees, een job die perfect aansloot bij mijn profiel. Al vrij snel groeide ik door en was ik zelfs verantwoordelijk voor 200 slagerijen in België, de perfecte leerschool dus."

WEG MET INEFFICIENTIE

Centrale

Geert: “Het idee van die ene centrale is ook wat ik gedaan heb met Buurtslagers. In 1996 heb ik in Aalter een centrale gebouwd met het idee van een paar slagerijen te bevoorraadden. Maar dat is een beetje uit de hand gelopen. Het klassieke beeld van een stuk vlees dat uit het slachthuis naar de slager vertrekt, die het op zijn beurt verwerkt, en het meisje achter de winkeltoog dat het in een papiertje wikkelt, is helemaal niet efficiënt. Bij Buurtslagers wordt alle deze inefficiënte arbeid verplaatst naar de centrale en weg van de winkelpunten. Zo wordt het varkentje hier uitgebeend, het gehakt hier gemaakt en de vol-au-vent hier in de centrale gemaakt. Het systeem van de verticale integratie (de centrale) is niet alleen zeer efficiënt en interessant qua prijs, maar het is ook nog eens veel veiliger en kwalitatiever. Je kan op één plaats veel beter de controle houden over de hygiëne en de temperatuur dan in 150 verschillende verkooppunten."

Proactieve bediening

Geert: “Daarnaast hebben we nog een tweede stap ondernomen. We hebben de klassieke bediening vervangen door voorverpakte artikelen. De winkelbediende kan, aangezien alles in de centrale al klaargemaakt is, proactief werken naar de klant toe. Ik zie geen enkele meerwaarde in het feit dat de winkelbediende het vlees in een papiertje draait om dat vervolgens honderd keer per dag te doen. Bovendien stond het personeel vroeger met de rug naar de klant, waardoor er al een rem is om nog vragen te stellen. Nu staat de winkelbediende steeds rechtstreeks in (oog)contact met de klant. Er is nog een derde model dat vaak in supermarkten wordt gehanteerd, waarbij er een apart vleesrayon is, evenwel zonder atelier. Hier kan je natuurlijk minder inspelen op de wensen van de klant, dat gaat bij ons wel. Buurtslagers is eigenlijk het samenspel van de ambachtelijke behoefte en het industriële aspect. Dat maakt dat we bijzonder competitief zijn op de markt."

“Werken met een centrale is niet alleen zeer efficient, maar ook eens veel veiliger en kwalitatiever"

ONMISBARE WAARDEN

Geert: “Voor het winkelpersoneel hebben we drie belangrijke waarden gedefinieerd: productieve gedienstigheid, discipline en aanspreekbaarheid. Productief omdat we een zekere efficiëntie moeten hebben om relatief goedkoop te kunnen verkopen. Gedienstigheid betekent dat het personeel steeds ten dienste van de klant moet staan, naargelang van zijn wensen. Maar dat betekent ook dat hij niet moet vragen aan de klant hoe leuk zijn vakantie was. Discipline is zeer belangrijk in de voedingssector voor de voedselveiligheid, dus dat verwacht ik ook van mijn personeel. Aanspreekbaarheid slaat op het feit dat de winkelbediende steeds oogcontact heeft met de klant en dus niet met zijn rug naar hem gedraaid staat."

NAAMSVERANDERING

Geert: “Meat & More is sedert 2013 de nieuwe overkoepelende naam van ons bedrijf, bekend om zijn slagerijformule Buurtslagers en maaltijdwinkelketen Bon'ap. Buurtslagers verleent zijn diensten aan supermarkten, om hen te helpen hun slagerijen beter uit te baten. In 2013 waren er al 13 onafhankelijke vleeswinkels, toen nog onder het logo Buurtslagers Vleeshallen. Maar het woord vleeshal is niet meer van deze tijd. Sinds 2013 is de naam dan ook gewijzigd naar Bon'Ap en is de keten gegroeid van 13 naar 23 filialen en is het assortiment effectief geëvolueerd van 'vleeshal' naar 'een uitgebreid maaltijdassortiment'. Deze onafhankelijke maaltijdwinkels Bon'ap zijn voor Meat & More een belangrijke pijler om een antwoord te bieden aan het dalende vleesverbruik en in te spelen op de groei van (bereide) maaltijden. De 'More' geeft aan dat we niet alleen bezig zijn met vlees, maar ook met de dienstverlening naar supermarktketens. Vertrouwen, correctheid en echt partnership dragen we hoog in het vaandel."

AANBOD

"Het aanbod is in de loop der jaren sterk veranderd. Waar vroeger de focus lag op puur vlees, verkopen we nu ook broodjes, soep, salades en bereide gerechten. Dat heeft ook te maken met de technologische vooruitgang. De vrouw die vroeger veel tijd had om uitgebreid te koken, kan dat nu niet meer. Er zijn nog nooit zoveel kookboeken verkocht, maar ik denk dat er nog nooit zo weinig gekookt is. Wij spelen daarop in door lekkere, gezonde en vooral betaalbare gerechten aan te bieden. Wij bieden bijvoorbeeld een lekkere braadworst met aardappeltjes en rodekool tegen 4 euro aan, dan heeft die klant dat ervoor over om dat neer te leggen. Onze uitdaging is om de simpele keuken met goede producten tegen een betaalbare prijs te verkopen. Iets wat niet ingewikkeld klinkt, maar wel verrassend moeilijk is. Ons doelpubliek is dan ook niet de hobbykok die een gerijpt stuk vlees wil kopen, maar wel Jan Modaal die op zoek is naar kwaliteit."

CONSTANTE KWALITEIT

Geert: “De constante kwaliteit wordt gegarandeerd dankzij onze verticale integratie. Wij krijgen quasi nooit kwaliteitsklachten vanuit de winkels. In principe kan een medewerker in de winkels de preparé net niet voldoende mengen, maar dat heeft geen invloed op de smaak en de versheid van het product. Daarnaast hebben we ook een eigen kwaliteitsdienst en zorgen we door opleidingen voor het personeel dat er een groot bewustzijn is van hoe belangrijk discipline is."

"Ik ben ervan overtuigd dat ik op een dag meer bereide groenten dan rundvlees zal verkopen, en daar ben ik bijzonder gelukkig mee"

Verkeerd beeld

Geert: “Er heerst een negatief beeld over industriële productie. De mensen denken altijd dat als iets goedkoop is, er wel iets moet schorren aan de kwaliteit. Maar die twee gaan net hand in hand. Ons efficiënte systeem zorgt ervoor dat we met excellente producten lekkere dingen kunnen maken tegen een betaalbare prijs. Dat is soms moeilijk om te laten begrijpen aan de mensen."

WALLONIE

Geert: “Voorlopig zijn er geen plannen om tal van Bon'Ap vestigingen in Wallonië te openen. De naam leent zich er wel makkelijk toe. Onze verticale integratie heeft veel voordelen, maar ook één nadeel. Voedingsproducten, en zeker vlees, zijn per regio zeer sterk verschillend qua smaken en ingrediënten. Ik ben ervan overtuigd dat het aanbod van een slager in Luik qua smaken en recepturen 30 tot 40% afwijkt van bij ons. Daar kunnen we dus minder onze sterkte van unieke recepten uitspelen. We willen eerst een geografisch beperkt gebied zo veel mogelijk penetreren vooraleer we denken aan Wallonië of Frankrijk."

MAALTIJDWINKEL

Geert: “Het woord blurring wordt meer en meer gebruikt, dat geldt ook voor onze Bon'Ap formule waar mensen kunnen zitten om iets te eten. Het is duidelijk dat alle supermarkten daar duidelijk mee aan het worstelen zijn. Uiteindelijk denk ik dat we zullen evolueren naar een situatie waarin mensen altijd naar een winkel zullen gaan om iets te gaan eten en zelf niet meer koken of zelfs geen keuken meer zullen hebben. De komende dertig jaar zal er een evolutie komen naar betaalbare, snelle en gezonde maaltijden die zowel to go als ter plaatse geconsumeerd zullen worden. Nu is de vraag wie zal winnen: de retailer die ook een horeca-afdeling begint of de horeca die ook een retailervaring zal aanbieden?"

TOEKOMSTPLANNEN

Geert: “Voortdoen zoals we bezig zijn, zal ook de komende jaren onze focus zijn. We hebben een fantastisch team voor productontwikkelingen, maar de simpele producten verrassend goed maken is werkelijk een uitdaging. We hebben al veel goede producten die 7/10 scoren, maar ik hoop dat we ooit vijftig artikelen hebben die wowartikelen zijn, met een 9/10. Dat uw buurman zegt: "Verdomme, voor dat artikel moet je naar Buurtslagers." Ik geloof niet dat we breder moeten gaan in ons assortiment, maar ons huidige assortiment beter moeten maken. Sinds enkele jaren is er een volledig nieuw businessmodel ontstaan: de distributie waarbij de klant de producten thuis geleverd krijgt. Misschien moeten we binnen enkele jaren ook zoiets uitwerken, maar ik lig daar nu nog niet wakker van."

TOEKOMST SLAGERS

Geert: “Ik denk de toekomst van de klassieke slager altijd maar moeilijker zal worden. Ik zie dan ook veel slagers evolueren naar traiteur, maar naar infrastructuur en personeel is dat ook niet evident. Dit marktsegment zal onder druk blijven staan en ik zie die markt de komende tien jaar nog halveren. Maar er zullen altijd enkele specialisten overblijven."

IMAGO VLEES

Geert: “De laatste jaren worden initiatieven zoals 'Dagen Zonder Vlees' steeds populairder. Hoe raar het ook klinkt van iemand die voortdurend met vlees bezig is, ik heb daar totaal geen probleem mee. Zelf ben ik al twintig jaar bezig met gezonde voeding, en ik vind het de verantwoordelijkheid van de voedingsindustrie dat mensen gezond eten. Ik vind helemaal niet dat mensen een biefstuk van 300 gram moeten eten. Dat is ook het voordeel van Bon'Ap, waar ik dankzij mijn andere producten de lagere vleesconsumptie kan opvangen.Waar ik wel een probleem mee heb, is dat vlees vaak wordt geassocieerd met kanker en ongezond. Maar dan denk ik dat je ook geen alcohol moet drinken of boterkoeken van de bakker moet eten. Als je luistert naar de voedingsdeskundigen, dan zeggen die dat van alles een beetje verrassend gezond is. Ik ben ervan overtuigd dat ik op een dag meer bereide groentjes dan rundvlees zal verkopen, en daar ben ik bijzonder gelukkig mee."