naar top
Menu
Logo Print

BACK TO SCHOOL WAS VOLTREFFER IN 2017 EN 2018

Er wordt verwacht dat 2018 in dezelfde lijn van 2017 zal liggen

Het jaar 2017 en het voorjaar van 2018 waren volgens onderzoeksbureau GfK geen hoopgevende periode voor de categorie Stationery. Op enkele uitschieters na is de trend voor zowel de units (het aantal stuks, verpakt of los) als de waarde dalend. De meer traditionele producten als kleurpotloden en vulpennen krijgen het zwaar te verduren, maar dat wordt deels gecompenseerd door de hype in highlighters en writing feltpens. Het gedeelte IT en office equipment kent daarentegen wel een betere periode, met uitschieters voor desk computing en pointing en keying devices.

GfK

 GFK, GROWTH FROM KNOWLEDGE

In een gesprek met Thalia De Mesmaeker, die bij GfK werkt als Market Analyst Stationery, bekijken we het stationeryjaar van 2017 en het voorjaar 2018. In de kantlijn geven we graag mee dat de cijfers die GfK beschikbaar heeft, niet de hele markt, maar ongeveer 55% beslaan. Daarnaast bekijken we ook het IT- en office-equipmentgedeelte met Alain Brys, hij werkt bij GfK als Consultant binnen het Market Insights Team voor alle IT-productgroepen.

STATIONERY

“Het is reeds twee jaar aan de gang dat we een dalende trend zien in het stationery-gedeelte", steekt Thalia De Mesmaeker van wal. “Door de Back to School-periode worden de globale cijfers doorgaans opgekrikt, maar dat is helaas niet voldoende om het jaar positief af te sluiten." Discounters worden door GfK niet in rekening gebracht, Thalia De Mesmaeker vreest echter dat er een sterke shift bezig is van traditionele winkelpunten naar dit soort winkels. Dat kan deels de sterke daling in units verklaren.

Rollerballs vervangen vulpennen

Onder andere de populariteit van traditionele vulpennen zit in een serieuze daling. Die daling is echter te wijten aan de opkomst van de rollerballs en gelpennen. “Vroeger hadden vulpennen als enige voordeel dat ze uitwisbaar waren, maar tegenwoordig zijn er rollerballs of gelpennen die voorzien zijn van een gum die de tekst eveneens kan uitwissen. Het gemak van de vulpen is vervangen door een mooier schrijvende pen, vergelijkbaar met een gewone balpen, en waarbij de fabrikant veel meer kan variëren in design en kleur. Correctietools hangen sterk vast aan de populariteit van vulpennen, ook hier zien we dus een daling", zegt Thalia De Mesmaeker.

Hype van het moment: pastelkleuren

“Kleurpotloden doen het ook erg slecht, zeker nu de de hype rond 'kleuren voor volwassenen' reeds geruime tijd is gaan liggen. De hype van het moment zijn de pastelkleuren. Daar spelen fabrikanten van A-merken perfect op in door ook highlighters in pastelkleuren aan te bieden. Het lijkt erop dat highlighters ter vervanging zijn gekomen van het traditionele kleurpotlood", volgens Thalia De Mesmaeker. Ook de traditionele stift wordt uit de markt geconcurreerd door een waardig alternatief. De writing feltpens zijn trendgevoeliger en ook hier zijn ze in pastelkleuren te verkrijgen. “Het maakt voor de consument weinig uit of het nu feltpens, markers of highlighters zijn, als de pastelkleur maar terugkomt. Ook de hype rond de bullet journals heeft dit mee in gang gezet. Men zocht een alternatief voor de 'saaie' kleuren blauw, rood, groen en zwart.
De markt wil het schrijven opnieuw populair maken door het lanceren van bijvoorbeeld bullet journals. Hierdoor lijken ze eerder de pennen die daarvoor geschikt zijn, te targetten."

Daling in stuks versus daling in waarde

Het is opmerkelijk dat we in 2017 een globale stukdaling van om en bij 8,7% zien, maar slechts een waardedaling van 1,8%. Hoe wordt deze kloof in de hand gewerkt? “Dat kan aan verschillende zaken liggen. Dat kan in de eerste plaats door een prijsstijging zijn, maar het verschil is dusdanig dat er meerdere factoren een invloed hebben. We merken namelijk op dat consumenten steeds meer geneigd zijn om iets duurdere spullen te kopen.
Daarnaast wordt er ook steeds meer in sets gekocht, één set wordt gezien als één unit, uiteraard aan een veel hogere prijs dan de prijs per stuk. Vandaar dat er grote verschillen kunnen optreden."

“Het is reeds twee jaar aan de gang dat we een dalende trend zien bij stationery. Door de Back to School-periode worden de globale cijfers doorgaans opgekrikt, maar dat is helaas niet voldoende om het jaar positief af te sluiten"

GfK

Gfk

BACK TO SCHOOL

In 2017 was de Back to School-periode een schot in de roos. Er wordt verwacht dat die lijn zal worden doorgetrokken in 2018. “Wel opmerkelijk is dat we zien dat het piekmoment steeds meer achteruit wordt geschoven. Scholen werken steeds meer met lijstjes om te helpen bij de aankoop van schoolproducten. Die lijstjes ontvangen leerlingen en ouders begin september, waardoor de aankoop van producten dan pas kan beginnen. Scholen beginnen ook steeds meer zelf de benodigdheden aan te kopen, om zo de diversiteit binnen de school terug te dringen. Alles wordt in één batch aangekocht en iedereen kan op de eerste schooldag meteen van start gaan."

E-COMMERCE

E-commerce wordt in de GfK-cijfers van de Belgische markt niet opgemeten, maar in Nederland wordt gemerkt dat de omzet via e-commerce rond de 15% ligt.

Aangezien België op dat vlak steeds achterophinkt, is het plausibel om aan te nemen dat het Belgische percentage rond 10% schommelt. Doordat scholen met vooropgestelde lijstjes werken, grijpen ouders en leerlingen vaak terug naar het gemak van e-commerce. Alle benodigde producten kunnen in het elektronische winkelmandje worden gedeponeerd en de dag nadien staan de producten voor de deur.

PRIVATE LABELS

Private labels snoepen vaak units af van de A-merken. Lange tijd wonnen de private labels steeds meer aan aandeel, maar dat neemt stilletjesaan weer af. Het hangt van productgroep tot productgroep af. “Als een fabrikant een tradeproduct lanceert in een al heel erg populair segment, dan wordt dit voor veel consumenten een toegankelijk product en merken we een stijging in het aantal units in dat specifieke segment.

Echter, voor retailers lijkt het interessanter te zijn om meer A-merken te verkopen, aangezien dit meer waarde genereert op lange termijn."

GfK

IT EN OFFICE EQUIPMENT

In tegenstelling tot het Stationery-gedeelte zijn er in IT en office equipment meer hoopgevende cijfers te noteren. Zo zijn printing, computing en keying en pointing devices heel erg in trek bij de consument.

Printing: opportuniteiten en gevaren

“De stukstijging in het printinggedeelte heeft voornamelijk te maken met de verkoop van pocketfotoprinters, waarmee er via een smartphoneapplicatie rechtstreeks een foto geprint kan worden", vertelt Alain Brys. “Die producten doen het heel erg goed. Het is ook meer dan een cadeau geworden, het zijn leuke hebbedingen. Tickets voor bus, trein of festivals worden alsmaar op de smartphone bewaard, maar door deze producten krijgen de fabrikanten de consument opnieuw aan het printen."
In het multifunctionals-segment komen er steeds meer nieuwe formules op de markt die het voor de winkeliers niet meteen makkelijker maken. “Continuous inkt- en instant inkt-systemen worden steeds populairder. Bij het continuous inkt-principe hoeven er geen inktpatronen meer gekocht te worden, de printer kan namelijk drie jaar met dezelfde inktpatronen printen. Ook bij het instant inkt-systeem is het voor de winkelier moeilijk om nog cartridges aan de man te brengen. Hier gaat de fabrikant werken met een abonnementsformule waarbij zij bij de klant detecteren welke kleur er nodig is, en dan het benodigde inktpatroon rechtstreeks opsturen naar de klant. Deze veranderingen impliceren wel wat impact op de verkoop van klassieke inktpatronen", gaat Alain Brys verder.

Storage devices krijgen klappen

“USB-sticks en andere storage devices zien we overduidelijk dalen. Dat komt voornamelijk door het aanbod van Clouds en onlinestorageruimtes. De Belg is wel iets voorzichtiger in het cloudgegeven dan de mensen in onze buurlanden. Jongere generaties staan daar minder bij stil, maar oudere generaties hebben graag een houvast als het over storage devices gaat."

Desk computing doet enorme sprong

“Dat desk computing met 40% is gestegen, heeft twee redenen. Enerzijds is er het vervallen van de Windows 7-ondersteuning door Microsoft, waardoor heel wat bedrijven moesten investeren in nieuwe hard- en software. Anderzijds worden Chromecasts of Apple TV's hieronder gecategoriseerd. Deze toestellen worden alsmaar populairder."

Toetsenborden en muizen

Tot slot hebben we de piek in keying en pointing devices, ofwel muizen en toetsenborden. “Dat is dan weer te danken aan het steeds ruimer wordende gamingassortiment. Die markt is volledig aan het openbreken. 30% van de toetsenborden en muizen is speciaal ontworpen om te gamen. Deze gamingmuizen zijn zo'n 2,5 keer duurder dan een gemiddelde muis, wat op zijn beurt een ruimere marge voor de winkelier creëert. Meer en meer merken hebben tevens volledige gaming line-ups. Waar vroeger de gamer zijn of haar pc grotendeels zelf moest samenstellen, hebben de merken vandaag volledig afgewerkte gamepakketten. Het is een segment dat voor de winkelier zeker interessant kan zijn", sluit Alain Brys af.