naar top
Menu
Logo Print
02/10/2019 - AN DE MAERE

CONSUMENT GAAT MEER DAN OOIT VOOR GEZONDE PASTA

Nieuwe formaten en vormen, variaties op tarwe en gebruiksgemak zetten de toon

Dagelijks consumeert ongeveer één vierde van de Belgische bevolking pasta, en dat voornamelijk thuis. Pasta is met andere woorden een product dat tot de meest populaire voedingsmiddelen behoort. Het is veelzijdig, snel te bereiden, betaalbaar en gezond. En op dat laatste komt de klemtoon meer en meer te liggen. De moderne consument heeft immers een groeiende interesse in gezondere – en als het even kan ook biologische – pastasoorten op basis van volkoren, spelt, groenten of haver. De verschillende fabrikanten op de markt zetten dan ook volop in op dat gezondheidsaspect.

farfaille pasta

LICHTE MARKTGROEI

De Belgische markt van de droge pasta is goed voor zo'n 115 miljoen euro in waarde, wat neerkomt op ongeveer 56.000 ton. Markleider in ons land is familiebedrijf Soubry, dat de voorbije 12 maanden een volumegroei liet optekenen van 10 procent, wat betekent dat er 1,7 miljoen pakjes méér verkocht werden dan het jaar ervoor (Nielsen MAT P4 2019). De totale markt is stabiel tot licht groeiend.

de populairste verschijningsvormen van pasta

‘WELLBEING PASTA’ IS STERKSTE STIJGER

De pastamarkt kan worden opgesplitst in drie segmenten: klassieke pasta, pastaspecialiteiten en ‘wellbeing’-pasta. De klassieke pasta neemt duidelijk nog steeds het grootse aandeel in en is stabiel tot licht stijgend. Klassieke pasta betekent voor de Belg pasta gemaakt van 100% harde tarwe (=durum) die mee verantwoordelijk is voor een elastische of al dente beet in de mond.

De speciale pasta is licht stijgend. Maar welke speciale vormen je ook op de markt brengt, het blijven de klassiekers die het volume bepalen.

Tot slot groeit de gezonde pasta – of ‘wellbeing’-pasta – overduidelijk het sterkst in procentueel volume en waarde. Kortom, de Belg zoekt variatie in tarwe, en dat niet alleen in brood maar ook in pasta. Hij staat bij­gevolg open voor alternatieven, zoals bio-, volkoren-, spelt-, groente- en haverpasta die extra's kunnen bieden zoals ‘bron van vezels’ (volkoren en groenten) of ‘helpt de cholesterol te verlagen’ (haver).

DROOG VERSUS VERS

De consumptie van droge pasta is in ons land 10 keer groter dan die van verse pasta. Net zoals de categorie van de droge pasta is ook die van de verse pasta licht stijgend. Al vertegenwoordigt deze laatste categorie nog steeds een klein deel van de totale pastamarkt.

Het Benessere-gamma van Delverde bestaat uit verschillende soorten volkorenpasta en is ook volledig biologisch
Het Benessere-gamma van Delverde bestaat uit verschillende soorten volkorenpasta en is ook volledig biologisch

TRENDS

Op productniveau kunnen we in ons land drie belangrijke trends naar voor schuiven:

1. Wellbeing

Ten eerste is de Belg geïnteresseerd in pasta, gebaseerd op variaties in en op tarwe. Denk bijvoorbeeld maar aan volkoren, spelt, haver en groenten. In het gamma van Soubry vinden we zowel volkoren, spelt en haver terug. En het Benessere-gamma van Delverde bestaat uit verschillende soorten volkorenpasta.

2. Gebruiksgemak

Vervolgens zoekt de Belg ook gebruiksgemak en wil hij steeds minder tijd besteden aan het bereiden van maaltijden, maar wel vers en gezond eten. Daarom heeft Soubry een ‘EAZY PASTA’ spirelli en wokmie op de markt die het mogelijk maakt om in 1, 2, 3 een eenpans­gerecht klaar te maken. Handig voor werkende ouders, singles of studenten die snel een lekker gerecht wensen, zonder veel afwas.

3. Nieuwe vormen en formaten

Tot slot staat de Belg open voor nieuwe vormen en formaten. Mooie voorbeelden daarvan zijn de Soubry Parelcouscous en de Dalla Costa BIO Mickey Mouse-pasta en BIO Princess-pasta.

Soubry Parelcouscous is een nieuwkomer in het gamma van Soubry. Deze kleine pastapareltjes met hun volle, zachte smaak zijn gemaakt van 100% durum
Deze kleine pastapareltjes van Soubry met hun volle, zachte smaak zijn gemaakt van 100% durum

80% van aankopen thuis gepland

Onderzoek van Soubry in België toont aan dat 80% van de aankopen van pasta thuis is gepland. De consument koopt pasta om de voorraad aan te vullen en weet op voorhand wat hij/zij wil kopen. De meeste shoppers navigeren dan ook heel snel door het schap. Zo blijft de helft van de shoppers minder dan 10 seconden in het pastaschap.

De consument zoekt in functie van merken en vormen. Daarom is een ideaal schap ingedeeld in merkenblokken en staan de lange en korte deegwaren gegroepeerd. Nieuwe producten of specialiteiten staan best op ooghoogte want de consument neemt niet de tijd om nieuwe producten te ontdekken en het volledige schap te onderzoeken.

INNOVATIES

Parelcouscous

Soubry Parelcouscous is een nieuwkomer in het gamma van familiebedrijf Soubry uit Roeselare. Deze kleine pastapareltjes met hun volle, zachte smaak zijn gemaakt van 100% durum. Net zoals pasta moet je ze in water koken, maar in tegenstelling tot couscous blijft Soubry Parelcouscous lekker ‘al dente’. Met een beetje creativiteit kan je oneindig veel richtingen uit met deze pasta. Bovendien vind je als alternatief deze parelcouscous ook in speltversie, gemaakt van 100% speltgraan.

Belcampi lanceert de eerste pasta van Belgische bodem. Het gamma biedt voor elke pastaliefhebber wat wils met spaghetti, penne, linguine en fusilli
Belcampi lanceert de eerste pasta van Belgische bodem: voor elke pastaliefhebber wat wils

Pasta van Belgische bodem

Belcampi lanceert de eerste pasta van Belgische bodem. De naam Belcampi verwijst naar de proefvelden waar de tarwe voor het eerst werd geteeld: de Belgische Kempen. De pasta vertoont een mooie, natuurlijke kleur met een uitzonderlijke rijkdom aan eiwitten. Het gamma biedt voor elke pastaliefhebber wat wils met spaghetti, penne, linguine en fusilli in droogverpakking. In de nabije toekomst worden hier nog verse varianten aan toe­gevoegd. Belcampi-pasta wordt op de markt gebracht onder het Belgicult-label, een garantie voor producten van Belgische herkomst die beantwoorden aan de hoogste kwaliteitsstandaarden.

Pasta in de vorm van Disney-figuurtjes

Dalla Costa bezit sinds 2004 de licentie om pasta te vervaardigen in de vorm van Disney-figuurtjes. Nieuwkomers in het gamma zijn de BIO Mickey Mouse-pasta 300 g en de BIO Princess-pasta 300 g. Deze biologische pasta is gemaakt van 100% Italiaanse harde tarwe en verrijkt met gedroogde groenten (tomaat en spinazie) die ook biologisch geteeld zijn. De pasta is geproduceerd met bronzen kapvormen en werd gedroogd op een lage temperatuur, wat essentieel is voor de goede kwaliteit.

Dalla Costa bezit sinds 2004 de licentie om pasta te vervaardigen in de vorm van Disney-figuurtjes. Nieuwkomers in het gamma zijn de BIO Mickey Mouse-pasta 300 g en de BIO Princess-pasta 300 g
Dalla Costa bezit sinds 2004 de licentie om pasta te vervaardigen in de vorm van Disney-figuurtjes 

Volkorenpasta

Delverde maakt sinds 1967 pasta van topkwaliteit aan de voet van het Majella-bergmassief in de Apennijnen, in het Italiaanse Abruzzo. Alle pasta wordt gemaakt met het pure water van de Verde-rivier en de allerbeste semolina van durumtarwe, en dat vertaalt zich in een bijzondere smaak die alom geprezen wordt.
Het Benessere-gamma van Delverde bestaat uit verschillende soorten volkorenpasta en is ook volledig biologisch.

Voor u samengevat

  • De Belgische markt van de droge pasta is goed voor zo'n 115 miljoen euro in waarde, of ongeveer 56.000 ton.
  • Klassieke pasta neemt nog steeds het grootse aandeel in en blijft stabiel.
  • Het segment van de speciale pasta is licht stijgend.
  • De gezonde pasta groeit overduidelijk het sterkst in volume en waarde.
  • De consumptie van droge pasta is in ons land 10 keer groter dan die van verse pasta
    .