naar top
Menu
Logo Print
12/08/2019 - MELISSA HIMPE

DE CONSUMENT SHOPT KLEIN KEUKENMATERIAAL IN SUPERMARKTEN

PROFESSIONELE EN HOBBYKOKS TREKKEN VOOR HUN COLLECTIE EERDER NAAR SPECIAALZAKEN

Van dunschillers tot mengkommen: klein keukengerei is onmisbaar in de keuken van eender wie. De handige tools vergemakkelijken het leven van de consument een pak - met goed gereedschap is de helft van het werk al gedaan. Uit onderzoek is gebleken dat consumenten zich voor de samenstelling van een basispakket keukenhulpen het liefst richten tot de supermarkten. Voor de retailer is dit alleen maar positief want dergelijke artikelen stimuleren impulsaankopen en verhogen de kassawaarde. Zorg als retailer dus voor een mooi assortiment in een overzichtelijk schap.

Een basispakket klein keukengerei bestaat uit soeplepels, spatels, dunschillers en schilmesjes, openers, snijplanken en mengkommen. Het aanbod loopt echter veel breder, voor elke vraag is er een product op de markt

 

De Chef’s Mate-pocketmes van Diamant Sabatier heeft meerdere functies, zo kan het gebruikt worden voor het plukken en afsnijden van cressen, groenten en kruiden maar even goed voor het opensnijden van vacuümzakken en verpakkingenKLEIN KEUKENMATERIAAL

Het kleine keukenmateriaal omvat alle basisproducten, hulpmiddeltjes en tools die u bijna niet meer kunt wegdenken uit een keuken. Dit kan uiteraard heel breed opgevat worden. Doorgaans behoren soeplepels, spatels, dunschillers en schilmesjes, allerhande openers, snijplanken en mengkommen tot een goed basisassortiment. Deze middeltjes zijn nu eenmaal het vaakst nodig in de keuken. Naargelang de wens van de consument kan dit aanbod uiteraard verder uitgebreid worden. Voor elke vraag is er wel een specifiek product op de markt. Om ruimte uit te sparen in de keuken, kunnen heel wat hulpjes meer dan een taak aan.

Bevorder impulsaankopen

Uit onderzoek is gebleken dat de consument voor het aanschaffen van klein keukengerei voornamelijk naar de supermarkt of de huishoudwinkel trekt. Daar hopen mensen nu eenmaal alles te vinden. Kleine artikelen waar ze niet veel geld aan willen spenderen, zoeken ze niet te ver. Bovendien wordt de supermarkt door heel wat gezinnen wekelijks bezocht, de aanschaf van keukenhulpen kan zo heel makkelijk plaatsvinden in combinatie met de aanschaf van de boodschappen. Zo heeft de klant meteen het nodige om aan de slag te gaan en spaart hij tijd en moeite uit. Voor de supermarkt is het dan weer een goede categorie om impulsaankopen te bevorderen en om de kassawaarde te verhogen - een win-winsituatie dus.

Voor wie?

Van de gepassioneerde hobbykok tot de kotstudent die voor het eerst een ei moet bakken - iedereen heeft klein keukengerief nodig. Het profiel van de consument die in de supermarkten dergelijk materiaal shopt, loopt bijgevolg enorm uiteen. Professionele koks en meer ervaren hobbykoks zullen hun materiaal eerder zoeken in kookwinkels of horecagroothandels, ook die speciaalzaken hebben altijd een afdeling met klein keukenmateriaal. Heel wat merken zijn ook alleen daar terug te vinden. Wie net alleen gaat wonen, op kot gaat of wie de collectie thuis met een item of twee wil uitbreiden of op de laatste knip nog iets nodig heeft, zal zich eerder richten tot de supermarkt.

 

De OXO Good Grips Swivel Peeler by La Cucina heeft een scherp en roestvrijstalen mes waarmee zelfs de meest taaie fruitsoorten en groenten geschild kunnen worden

WAAR IN DE WINKEL?

Het juiste schap

De kleine keukenartikelen plaats je logischerwijs in het schap bij de afdeling non-food in de winkel. Hangpresentatie met de artikelen in een blisterverpakking werkt heel goed, zo is er meteen een duidelijk overzicht van alle producten. Maar plaats ze ook als second placement doorheen de winkel en tussen de voedingsproducten. Op die manier wordt de link tussen voeding en koken makkelijker gelegd door de consument. Werk hierbij ook in thema en stal bijvoorbeeld de aspergeschiller uit bij de asperges zelf. In dit geval wordt het voor de klant meteen duidelijk dat hij die wel eens nodig zou kunnen hebben. Enkele rayons verder zou hij dit al lang weer vergeten zijn.

De juiste aankleding

Veel leveranciers helpen de retailer bij het inrichten van het schap en voorzien magazines en folders om de producten nog meer te promoten. Kleinere producten komen heel vaak in een display of op een clipstrip. Zo zet u de producten meteen in de kijker en brengt u ze onder de aandacht van de shoppende klant zonder daar zelf al te veel moeite voor te moeten doen. Een artikel in een display presenteert ook mooi aan de kassa en stimuleert de impulsaankopen nog meer. Setjes die in de aanbieding staan en mooi verpakt zijn werken altijd goed, ook hier helpt de leverancier bij de samenstelling ervan.

 

SEIZOENSGEBONDEN ASSORTIMENT

Om kinderen in de zomer te laten genieten van een gezond tussendoortje, komt LivWise met originele en kleurrijke ijsjesvormen van Lékué op de proppen

Basisproducten worden het hele jaar door verkocht, maar het is geen slecht idee om het assortiment aan te passen naargelang het seizoen. Het aspergeseizoen loopt tijdens de maanden april en mei, net dan gaan consumenten op zoek naar aspergeschillers. In de zomer wordt er dan weer vaker gewerkt met verse groenten en fruit, zorg dan zeker voor voldoende slacentrifuges en schillers in het aanbod. Ook het barbecuetoestel wordt al bij de eerste zonnestralen van onder het stof gehaald, dan gaan barbecueschorten en -tangen als zoete broodjes over de toonbank. En de lekkere overschot bewaart de consument graag in een goeie set bewaardozen. In de wintermaanden wordt vooral warme kost gekookt. Hulpmiddeltjes ontwikkeld voor koken met de oven zijn bijvoorbeeld ovenwanten of siliconen onderzetters voor warme potten.

Piekperiodes

Extreme piekperiodes zijn in de verkoop niet meteen merkbaar, hoewel een lichte stijging zich tijdens de decembermaanden elk jaar opnieuw voordoet. Tijdens deze periode wordt er al eens uitgebreider en met meer aandacht gekookt bij de consument thuis. Wanneer de boodschappen voor een feestmenu worden gedaan, zal men al sneller grijpen naar handige tools en keukenhulpjes. Of ze worden als een cadeautje aangeschaft - leuk én praktisch.

 

Met dank aan Brabantia, LivWise, La Cucina en Homeij