naar top
Menu
Logo Print

AZIATISCHE VOEDING SURFT MEE OP SUCCES
VAN GEZONDE VOEDING

Chinees Nieuwjaar kan gat tussen eindejaar en Pasen vullen

De opmars van Aziatische voeding gaat verder. Steeds meer Belgen zijn op zoek naar gemakkelijk klaar te maken, exotische en natuurlijke producten met net dat ietsje meer. Ook de retailsector heeft de vraag van de consument goed begrepen en zorgt voor een gevarieerd aanbod aan premiumproducten in een gebruiksvriendelijke verpakking. Naast het toenemende succes van de wok dringt de Aziatische voeding ook steeds meer door in het hele barbecuegebeuren en scoren kokosmelkproducten van langsom beter.

asian food

STEEDS POPULAIRDER

Voeding is hip, zoveel mag duidelijk zijn. Naast de toenemende aandacht voor streekproducten is er anderzijds ook een stijgende belangstelling voor wereldse en exotische smaken. Ook de Aziatische keuken deelt in deze groeiende interesse van de consument, met als gevolg een stijgend aantal oosterse restaurants in Europa in het algemeen en België in het bijzonder. Ook de eigen restaurants hebben steeds vaker oosterse gerechten op de kaart en voegen aan hun klassieke westerse gerechten meer en meer oriëntale kruiden, smaken en bereidingstechnieken toe.

De consument gaat met deze trend ook thuis aan de slag, al dan niet na een reis naar Azië en dit heeft eveneens zijn weerslag op de verkoopcijfers van de Aziatische producten in de retailsector.

 

GEZONDHEID

sushi daily

Aziatische producten kunnen ook een belangrijke rol spelen als antwoord op de duidelijke vraag van de consument naar gezondheid. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de Belgen producten verkiest die voor 100% natuurlijk zijn, en dan komen Aziatische producten manifest in beeld. Zo eet de Belg nog steeds te veel zout, gemiddeld 9,5 gram per dag waar slechts 5 gram per dag aangeraden wordt. Sojasaus kan hier een gezond alternatief zijn. Deze saus bevat bovendien de zogenaamde vijfde smaak umami. Lang niet iedereen vindt dat umami een deel uitmaakt van de klassieke basissmaken zout, zoet, bitter en zuur, maar toch kent deze smaak ook steeds meer fervente voorstanders.

Superfoods zijn in opmars. In zoverre zelfs dat wakame (gedroogd zeewier) door de New York Times werd gepromoveerd tot 'mirakelvoeding' en tot een van de nieuwe superfoods werd uitgeroepen. Zeewier is voedzaam, zit propvol calcium en kan ook vleesliefhebbers bekoren. Gebakken smaakt het namelijk naar krokant gebakken spek. Zeewier bevat slechts 30 calorieën per kopje, maar is rijk aan calcium, jodium, magnesium, ijzer en de B-vitaminen. Het is tevens een goede bron voor EPA, een omega 3-vetzuur, en thiamine en niacine.

 

STEEDS MEER BELGEN ONTDEKKEN DE WOKPAN

Wokken is een klassiek aspect van de oosterse eetcultuur, maar is intussen ook steeds meer in België ingeburgerd geraakt. Volgens een onderzoek van Go-Tan bij 500 Belgen zou al 74% van onze landgenoten een wokpan hebben, en één op de drie Belgen geeft aan wekelijks te wokken. Uit dit onderzoek blijkt ook dat de wok het vaakst met noedels en rijst gecombineerd wordt. In de wok wordt als vleesproduct voornamelijk voor gevogelte gekozen.

Het wokconcept past perfect bij de moderne consument en heeft tal van voordelen:

konjac noodles

  • Wokken is snel en gemakkelijk
  • Wokmaaltijden zijn gezond door het gebruik van verse groenten
  • Kindvriendelijke manier om kinderen groenten te doen eten
  • Energiebesparend doordat er in één pan gekookt wordt
  • Kleur, smaak en textuur van de ingrediënten worden behouden
  • Je kunt oneindig veel combineren en recepten met authentieke smaken uitproberen
  • Perfecte match met de wereldwijde noedeltrend
  • Pan-Aziatische en fusioncookingmogelijkheden
  • Wokken is ideaal om de restjes uit je koelkast weg te werken (afvalreductie)

GROEIKANSEN

Chinees Nieuwjaar

De stijgende verkoop van Aziatische producten is zeker nog niet ten einde. Johan Heyrman, Yukata en Go-Tan: “Voor Aziatische voeding blijft Chinees Nieuwjaar hét moment bij uitstek om deze producten naar voren te brengen. De retailer die hierop inzet, kan bovendien zijn omzet in de klassieke 'dode' periode tussen Nieuwjaar en Pasen doen stijgen. Toch is het ook belangrijk om tijdens de andere momenten van het jaar de Aziatische producten in het voetlicht te zetten. Zoals sriracha, of loempia-, barbecue- en chilisaus tijdens het barbecueseizoen.

Brand building is essentieel om nieuwe en jonge consumenten naar deze producten te lokken. Je kan daarbij ook inspirerende en aantrekkelijke recepten aanbieden. Termen als 'sustainability', 'healthy' en 'bio' worden steeds belangrijker, dat merken we ook binnen de wereldkeuken. Go-Tan speelt hierop in met een uitgebreid assortiment aan 100% natuurlijke producten zoals kokosmelk, miehoen, soe-oen en tarwe- en eiernoedels, aangevuld met een breed aanbod aan producten die eveneens bio zijn. Deze producten bevatten veel vitamines, mineralen en vezels, waardoor ze gezonder zijn dan de reguliere tarwenoedels."go tan

Verfijnd aanbod

Harold Veeckmans, Bleuzé Interfood: “Het aanbod Aziatische voeding is op vraag van de consument veel verfijnder dan vroeger met een accent op authentiekere smaken en typische producten. Het laat de retailer toe om extra aandacht te besteden aan deze producten met meer toegevoegde waarde. Er liggen voor de retailsector zeker nog groeikansen op het vlak van Aziatische producten. Vooral de producten zonder bewaarmiddelen, smaakversterkers en kleurstoffen doen het goed. Bij de productinnovaties zien we ook het succes van de kookkits. Dit komt omdat het in de etnische keuken in het algemeen en in de Aziatische in het bijzonder niet altijd eenvoudig is om alle speciale ingrediënten te vinden. In deze kits vindt de consument alles wat hij nodig heeft om wokgerechten te bereiden, behalve de proteïnen (vis en vlees)."

Premiumproducten

De retailsector heeft op het vlak van Aziatische voeding af te rekenen met de concurrentie van allerlei webshops, aanhuisleveranciers en tal van culinaire workshops door al dan niet beroepschefs. Johan Heyrman: “Toch kunnen deze producten een toegevoegde waarde bieden aan het schap. Voorwaarde is dat je kiest voor premiumproducten. Hierdoor kan de omzet voor de retailer stijgen en mag hij ook een hogere prijs vragen."

Rayon optimaliseren

Johan Heyrman: “Je plaatst Aziatische producten best per keuken (Thais, Chinees, Japans …) en niet per productgroep (bijvoorbeeld alle kokosmelk samen). De consument heeft immers als idee dat hij die avond zin heeft in Chinees, of Thais of Japans. Naast het goed indelen van de schappen kunnen slimme second placements ook de aandacht op Aziatische producten vestigen. Zo kan bijvoorbeeld sojasaus goed staan bij producten waaraan je extra smaak kunt toevoegen als bijvoorbeeld kip, groenten, soepen,…"

Duidelijke verpakkingen

de siam

Harold Veeckmans: “Het is nodig om gebruik te maken van duidelijke en compacte verpakkingen. Het gebruik van plastic moet geminimaliseerd worden, net als de onnodige oververpakkingen. De klant wil kant-en-klare producten om unieke bereidingen te maken zoals marinades en klaargemaakte sauzen. Ook is er een nood aan nog meer moderne tools om de consument dichter bij de authentieke Aziatische keuken te brengen. Denk maar aan geïntegreerde QR-codes die de klant naar eenvoudige online kooktutorials leiden.

 

TRENDS

Pikant is populair

  • Er wordt steeds pikanter gegeten. 3 op de 5 Europese consumenten geven de voorkeur aan een medium of hogere mate van pikantheid van hun voeding
  • 20% van de Europese consumenten eet regelmatiger pikant eten vergeleken met een jaar geleden
  • Jongere consumenten eten pikanter en zijn avontuurlijker in de keuze met betrekking tot hete en pikante ingrediënten
  • Sriracha (een hete chilisaus met friszure smaak gemaakt met verse pepers, knoflook en azijn) golft mee op het stijgende succes van pikante voeding bij ons

Barbecue

  • Barbecue is hot, het hele jaar door (zomer- & winterbarbecue)
  • Food trucks, food halls en streetfood boosten barbecuetoepassingen, onafhankelijk van het outdoor seizoen
  • Streetfood trends zoals premium burgers, specialty pizza's, Vietnamese Bánh mì, spring rolls, roasted pork belly steamed buns, crispy duck, premium sateh, Asian spare ribs, … zijn barbecuegerelateerd

Kokosmelk

  • Kokosgerelateerde producten (kokosmelk, kokosolie, kokossnacks, kokoswater, …) doen het heel goed bij millennials
  • Kokosmelk wordt nu ook bij de ontbijtgranen geconsumeerd