naar top
Menu
Logo Print
10/10/2018 - CHARLOTTE DE NOOSE

intermarché doornik

GESLAAGDE TRANSFORMATIE GEEFTINTERMARCHÉ DOORNIK VOORSPRONG

Draadrekken Wanzl zorgen voor optimaal overzicht van de producten

De Intermarché in Doornik is nu net geen twintig jaar in handen van het echtpaar Ronse, dat samen met hun twee kinderen nog andere Intermarchés beheert. We spraken vader en zoon over de vernieuwingen van de winkel, die plaatsvonden in het voorjaar van 2018. Het comfort van de klant was de belangrijkste drijfveer om alles te herzien. Met uitstekend materiaal en uitgekiende oplossingen is de winkel nu vijf jaar vooruit op zijn tijd. De balans na een halfjaar is positief: met minder non-foodartikelen en veel meer vers stijgt de omzet.

intermarché doornik

MOEDER, VADER, DOCHTER EN ZOON

De familie Ronse - moeder Nadine, vader Michel, dochter Amélie en zoon Kevin - heeft zeven Intermarchés. Binnenkort worden dat er acht. Ieder heeft zijn eigen winkels, maar er is natuurlijk een kruisbestuiving. Elk heeft zijn eigen sterktes. De familie begon in de foodretail in 1999 met een eerste winkel in Moeskroen. In 2001 werd ook de winkel in Doornik overgenomen. Die winkel bestond toen drie jaar.

DOORNIK: TOTALE VERNIEUWING

Van klein naar groot

In 2001 bedroeg de oppervlakte van de winkel in Doornik 750 m². Drie jaar later werd de winkel uitgebreid naar 1.340 m². In april 2018 was er geen mogelijkheid meer om nog veel uit te breiden ('slechts' 260 m²), maar werd de winkel volledig vernieuwd. Voor daarmee gestart kon worden, deed de familie storechecks in eigen land, Frankrijk en Nederland, en bezocht ze beurzen in Düsseldorf (Euroshop). De ideeën werden concreter en potentiële leveranciers werden gecontacteerd. Alle zelfstandige uitbaters van Intermarché hebben veel vrijheid. Ook voor verbouwingen en vernieuwingen hoeven er geen voorkeursleveranciers ingeschakeld te worden. Zolang de filosofie van Intermarché maar gerespecteerd wordt: alle nadruk op vers.

Metamorfose in drie weken

intermarché doornik

Kevin Ronse, de zoon, vertelt in welk tempo de werken verliepen: “Als je er achteraf naar kijkt, is het haast niet te geloven dat de hele vernieuwing in drie weken kon gebeuren. Op zondagmiddag sloten we de winkel, maakten we een inventaris, verhuisden we alle producten naar een tent op de parking en demonteerden we alle oude rekken. Het eerste werk op maandag was het uitgraven van nieuwe rioleringen voor de koelkasten en diepvriezers. Woensdag werd de vloer gelegd, geschilderd en werden de frigo's stilaan gemonteerd."

Personeel steekt handen uit mouwen

Kevin: “Daarna kwamen de nieuwe rekken en een professionele ploeg van de centrale van Intermarché om de volledige inplanting te doen, met planogrammen in de hand. Op hetzelfde moment werd de verlichting opgehangen en werden de camera's geplaatst. Ook alle elektronische etiketten werden opnieuw geconfigureerd dankzij de inzet van al het personeel. Het laatste werk was de IT en de installatie van de kassa's."

"VIJF JAAR VOORSPRONG"

Nieuwe vloer in één lange werkdag

Het Nederlandse bedrijf Imarco werd gekozen voor de vloer. Ze gebruiken speciaal materiaal dat toelaat om al vrij snel de vloer te betreden. Kevin: “Desalniettemin een pluim voor Imarco. Ze begonnen 's ochtends met de werken en de volledige betegeling van 1.600 m² was voor middernacht al klaar." De strakke, donkergrijze tegel van 60x60 cm draagt bij tot een moderne look.

Grote energiebesparing

De firma Atelier du Froid tekende voor de koelkasten en diepvriezers. Die werken niet langer op vervuilend gas natuurlijk, maar met CO2-compressoren. De gerecupereerde warmte stuurt de chauffage-installatie aan. De verwarming in de winkel kost nu niets meer. Nog meer eigen energie komt van de 450 zonnepanelen die er al lagen op het dak. De elektriciteitsfactuur is lager, mede dankzij de zuinige verlichting overal in de winkel.

Veiligheid prio met camera's en kassa's

intermarché doornik

De analoge camera's werden vervangen door meer digitale, ook op de parking, want diefstal blijft een aandachtspunt. Michel Ronse is opgetogen over het nieuwe kassasysteem van het bedrijf Rasec, toch wel een première in België: “Dankzij een ledstrip over het hele meubel ziet de klant van ver of de kassa al dan niet open is. Blauw wil zeggen 'open', rood staat natuurlijk voor 'gesloten'. Dankzij een ingenieus systeem van Gunnebo is er geen geld meer in de kassa aanwezig. De klant schuift briefjes in het laatje of gooit om het even hoeveel muntjes in het bakje. Het wisselgeld klopt tot op de cent. Geen vergissingen meer mogelijk. Dieven maken geen kans, want het geld verdwijnt onder de grond in afvoerbuizen. Met al de vernieuwingen durf ik te stellen dat we zeker vijf à zes jaar voorsprong hebben op andere winkels."

REKKEN EN WINKELWAGENS WANZL

Eerste intermarché met draadsysteem

Wanzl, het bedrijf dat focust op boodschappenkarretjes en winkelinrichting, werd weerhouden voor alle nieuwe meubels en rekken. Want Intermarché Doornik wilde rekken met een stevig draadsysteem. Wanzl organiseert regelmatig inspiratiedagen. Maar het was op de Euroshop-beurs in Düsseldorf dat de familie Ronse kennismaakte met de specifieke rekken. De Intermarché van Doornik is de eerste Intermarché met dit type rekken.

Bijna geen onderhoud

Draadrekken hebben zowel horizontaal als verticaal geen planken meer. Je kunt door het hele rek kijken. Wat zijn eigenlijk de voordelen? Kevin vat ze als volgt samen: “Het onderhoud. Het stof valt door de gaten. Je hoeft geen producten meer te verplaatsen om de legplanken schoon te maken. Enkel onderaan dient het vuil verwijderd te worden. De producten komen meer tot hun recht omdat het licht overal door valt."

Rekken veel lager

intermarché doornik

Michel: “Niet onbelangrijk, alle onderdelen zijn met elkaar inwisselbaar. Leggers van verschillende afmetingen zijn verleden tijd. De ruimte die je wint door het horizontale draadsysteem in plaats van leggers van enkele centimeters dik, maakt dat de totale hoogte van de rekken makkelijk zakt met 15 cm. Waren de rekken voordien zo'n 185 cm hoog, dan is dat nu maar 170 cm meer." Dat verklaart het ruime gevoel in de winkel. De horizontale delen kunnen gekanteld worden. Zo krijgen zakjes en chocolade een mooie presentatie. Ook in de diepte bespaar je ruimte, omdat een dikke rug wegvalt. “Het is wel bijzonder dat Wanzl in twee dagen tijd alle rekken opgesteld heeft", wil Kevin nog kwijt.

Veel lopende meters brood

Ook voor de broodafdeling geldt het rekkensysteem, maar de omkleding is met warm hout. En ook hier werd een oplossing gekozen die ertoe bijdraagt dat de klant comfortabel kan winkelen. Voor de zes schappen, die in totaal 150 cm hoog zijn, staat er telkens een glazen deur. Vaarwel schuiflades per hoogte. Niet alleen makkelijker voor de klant, maar het oogt meteen veel mooier.

intermarché doornik

WINKELKAR IN ALLE MATEN

Wanzl leverde ook de winkelwagentjes en mandjes. Er staan twee soorten karretjes op de parking, beide in plastic, allebei heel licht en wendbaar: een formaat van 150 liter en een groter winkelwagentje van 250 liter voor de grote familie-inkopen, allemaal zonder muntsloten. Vooraan in de winkel staan er mandjes op wieltjes en in de winkel op een aantal plaatsen vind je kleinere mandjes, als 'depannage'. Ook hier weer comfort troef voor de klant.

HEEL VEEL VERS

Alles draait om marktgevoel

In bepaalde rayons daalde het aantal referenties met 30% (onder meer in de afdeling hygiëne en parfumerie) en toch bleef de omzet er gelijk. Dat komt volgens de familie Ronse vooral door de mooie setting en het winkelcircuit.

In het eerste deel van de winkel zijn er geen rechte gangen, maar loop je 'in bochtjes' rond. Dat is bewust zo gedaan om zo veel mogelijk een marktgevoel te creëren. En dat is echt de spirit van Intermarché.

Heus atelier voor vis en vlees

De grootste verandering is gebeurd bij de versafdeling. Die beslaat 40 à 50% van de winkel en genereert 60% van de omzet (een stijging van 20%). Zo is er niet alleen de ruime afdeling groenten en fruit, maar werd er ook een universum gecreëerd voor de verse vis, het vlees en de charcuterie en de bereide gerechten.

Want dat is nieuw: in het hypermoderne atelier zijn er niet alleen slagers, maar ook koks aanwezig. Een gesofisticeerde machine, quasi uniek in België, zorgt voor een snelle verpakking en etikettering met de juiste gegevens: datum, gewicht, gegevens voor de traceerbaarheid enzovoort.

intermarché doornik

Groenten en fruit komen van lokale kwekers

De afdeling groenten en fruit is groot, met een weegschaalmeubel van Wanzl. De familie Ronse steunt de telers van de regio en koopt veel lokale producten aan. En dat geldt niet alleen voor de groenten en het fruit. Ook appelsap en eieren komen van lokale handelaars uit de buurt. Michel Ronse: “Al die producten zijn goed aangeduid. We merken trouwens dat de klant steeds meer belang hecht aan lokale producten dan aan bioproducten."

KLANTEN OOK TE VOET

Ook de klanten zijn enthousiast. Ze zijn na de drie weken teruggekeerd, met ong. 10.000 per week. De winkel ligt in het centrum en dicht bij het station van Doornik. Veel klanten komen te voet of met de fiets, bv. 's morgens voor vers brood. Ook mensen die in de buurt werken, komen 's middags een broodje halen. Het is vooral in het weekend dat men komt voor de grote boodschappen. Door de ligging in de stad en de blitzbezoekjes bedraagt het gemiddelde kassaticket zo'n 30 euro. Op zondag is het zeer druk omdat de winkels in de buurt - en dat zijn er toch heel wat - gesloten zijn. Ook op donderdag komen er veel klanten: die dag tellen sommige nationale acties dubbel. De Intermarché in Doornik biedt interessante prijzen, comfort voor de klanten, en laat snelle boodschappen toe: drie zaken waar de huidige consument naar op zoek is en waarin de winkel al een ruime voorsprong heeft op andere.

INTERMARCHÉ DOORNIK

  • Boulevard Eisenhower 14
    7500 Doornik
  • Zaakvoerders: Michel en Nadine Ronse
  • Tel.: +32 (0)69/84.06.62
  • ronse.michel@ronseintermarche.be
  • Openingsuren:
    ma: 12.00-20.00 uur
    di-zo: 8.00-20.00 uur