naar top
Menu
Logo Print

varken

BELG GAAT VOOR KWALITEIT VAN BIJ ONS BIJ CATEGORIE CHARCUTERIE

Marktaandeel van buurtsupermarkten en hard discount blijft groeien

Vlees is een belangrijk element in het voedingspatroon van de Belg. Bovendien is en blijft charcuterie een wezenlijk onderdeel van een gezond voedingspatroon omdat ze onder meer eiwitten, ijzer en de vitamines A, B1, B2 en B12 levert. De consument staat echter steeds meer stil bij gezonde voeding en het aantal flexitariërs, vegetariërs en veganisten blijft exponentieel stijgen. Het is dus de kunst om hier met verschillende charcuterieproducten en -concepten op in te spelen en de negatieve wolk rond vleeswaren bij veel mensen weg te duwen.

VOOR U SAMENGEVAT

  • De Belgische charcuteriemarkt stijgt op jaarbasis met 2,4% in volume en met 3,1% in waarde.
  • Trekker van de groei is de open market, met een stijging van 3,4% in volume en 4,2% in waarde op jaarbasis.
  • Huismerken domineren nog steeds de markt en laten een groei van 3% in waarde en 2% in volume optekenen.
  • Hard discount en buurtsupermarkten zijn de winnaars in 2017 ten koste van de speciaalzaken.
  • In 2017 gaf meer dan de helft van de Belgen aan dat de herkomst een zekere invloed heeft op hun aankoop van vlees.

charcuterie

OPVALLENDSTE MARKTEVOLUTIES

Groei in waarde en volume

Charcuterie is een erg belangrijke categorie voor de Belgische retail, goed voor meer dan 800 miljoen euro per jaar in waarde. Bovendien tonen de cijfers van eind 2017 (Nielsen MAT 2017) aan dat de Belgische charcuteriemarkt - die toch al een erg hoge penetratie heeft - op jaarbasis stijgt met 2,4% in volume en met 3,1% in waarde.

Trekker van de groei is open market, met een stijging van 3,4% in volume en 4,2% in waarde op jaarbasis. En dit, terwijl hard discount met slechts 1,2% stijgt in volume en stabiel blijft in waarde.

Private label blijft domineren

charcuterie

Opvallend binnen de categorie charcuterie is dat huismerken nog steeds de markt domineren. Zij laten ook een groei van 3% in waarde en 2% in volume optekenen.

Anderzijds noteren we ook voor onze nationale merken een lichte stijging van 2,5% in volume. In een categorie waar private label domineert en waar voedingsschandalen de markt op haar kop zetten, is het aan de nationale merken om toegevoegde waarde en dynamiek te creëren.

Beantwoorden aan de verwachtingen van de consument, (opnieuw) zijn vertrouwen winnen en rekening houden met de heersende trends, dat is cruciaal.

Charcuterieproducenten spelen in op de aperitieftrend met aangepaste vleeswaren die perfect dienst kunnen doen als snack, tapas of aperitiefhapje

BUURTSUPERMARKTEN GROEIEN

Net als bij de totale voedingsmarkt zijn ook specifiek bij vlees hard discount en buurtsupermarkten de winnaars in 2017 ten koste van de speciaalzaken. Dit resulteerde in 2017 in een volumeaandeel van 20% voor de buurtsupermarkten en van 13% voor hard discount, terwijl de zelfstandige slagers hun volumeaandeel zagen dalen van 32% in 2008 tot 20% in 2017.

In bestedingen haalden de zelfstandige slagers nog een marktaandeel van 23% in 2017. De hypermarkten en grotere supermarkten blijven de belangrijkste speler met een volumeaandeel van 40%.

charcuterie

RAYONOPTIMALISATIE

  • Een segmentatie per charcuterieconcept zou een echte boost teweeg kunnen brengen in de verkoop.
  • Organiseer het planogram zo dat de consument in één oogopslag de keuze heeft tussen klassiek, vegetarisch, allergenenvrij, minder zout ...Innovaties en eyecatchers brengen leven in het rayon.
  • Verkoopondersteunende acties, zoals bijvoorbeeld coupons, gratis producten, sampling ... kunnen zorgen voor meer verkoop.
  • 100% Belgisch mag zeker in de kijker gezet worden, aangezien de consument de herkomst van producten steeds belangrijker vindt.
  • Crossselling is handig om de aperitief- en tapasmogelijkheden van charcuterie te onderstrepen.

BELANGRIJKSTE GROEIKANSEN

Kwaliteit van bij ons

charcuterie

De Belg gaat steeds bewuster om met vlees en kiest steeds voor meer kwaliteit. Bovendien blijft het belang van de herkomst in de keuze voor vlees stijgen: in 2017 gaf meer dan de helft van de Belgen (54%) aan dat de herkomst een zekere invloed heeft op hun aankoop van vlees.

De overgrote meerderheid (96%) van hen gaf aan een voorkeur te hebben voor vlees van bij ons omdat dit vaak goedkoper is, omdat het de lokale economie ondersteunt, omdat er strenge controles en hoge normen zijn, omdat het milieuvriendelijker is (onder andere transport), omdat het verser is …

Innovatie en variatie

De Belgische consument houdt ervan om, naast klassiekers, zoals gekookte en rauwe ham, ook nieuwe producten en nieuwe smaken te ontdekken en uit te proberen. Hij gaat met andere woorden regelmatig op zoek naar iets nieuws voor op zijn boterham. Het belang van variatie en afwisseling in deze categorie is dus groot en innovatie is een must.

Authenticiteit

In die zoektocht naar innovatie en variatie hecht de consument ook erg veel belang aan authenticiteit en kwaliteit. De producten moeten dus niet alleen innoverend zijn, maar mogen ook niet inboeten aan kwaliteit en goede smaak.

aubel

Eerlijke recepten, traditionele productiemethoden en 100% Belgisch vakmanschap scoren met andere woorden hoge punten.

Gezondere alternatieven

Belgen tonen steeds meer belangstelling voor gezonde voeding, en dan met name voor producten met minder suiker, zout en/of verzadigde vetten.

Daarnaast is de consument steeds allergischer voor additieven en E-nummers, en gaat hij dus op zoek naar cleanlabelcharcuterie. Wat de allergenenproblematiek betreft, zien we dat meer en meer jongvolwassenen op zoek gaan naar glutenvrije en/of lactosevrije producten.

Verder richten ook meer en meer consumenten zich tot het biogamma omdat ze ervan uitgaan dat de regels hier beter gerespecteerd worden.

En tot slot is er ook nog het vegetarische broodbeleg, voor consumenten die geen dierlijke producten eten.

Kleinere verpakkingen

charcuterie

Vanuit de nood aan variatie en afwisseling enerzijds en de toename van singles en kleinere huishoudens anderzijds is er ook behoefte aan kleinere verpakkingen of combipacks die verschillende charcuteriesoorten combineren.

Convenienceproducten

Producten die op meerdere manieren gebruikt kunnen worden (op een boterham, met een slaatje, bij pasta ...) spelen in op de huidige conveniencetrend.

Bovendien blijven het aperitiefmoment en de tapascultuur nog steeds aan belang winnen in ons land.

Charcuterieproducenten spelen ook hierop in met aangepaste vleeswaren die perfect dienst kunnen doen als snack, tapas of aperitiefhapje.

MEER AFWISSELING

De Belg blijft regelmatig genieten van een stukje vlees vanwege de smaak, de eetgewoonten en de voedzaamheid, maar brengt met gevogelte, vis en vegetarische alternatieven wel variatie in zijn eetgewoonten. De belangrijkste redenen die consumenten aanhalen voor die variatie, zijn:

  • worstGezondheid. Consumenten vernemen via allerlei kanalen dat veel vlees eten niet zo gezond is. Toch beseft het merendeel wel dat vlees een voedzaam product is met essentiële voedingsstoffen en niet zomaar geschrapt kan worden.
  • Smaakvoorkeur. Consumenten lusten ook wel eens graag vis of vegetarisch.
  • Variatie. Consumenten willen graag gevarieerd eten en wisselen dus vlees af met vis en vegetarisch.
  • Milieu. Consumenten menen dat overmatige vleesconsumptie een negatieve impact heeft op het milieu.
  • Prijs. Sommige consumenten vinden vlees vandaag (te) duur.
  • Dierenwelzijn. Er moeten dieren geslacht worden om vlees te kunnen aanbieden. Ook dat doet sommige consumenten (soms) grijpen naar iets anders.