naar top
Menu
Logo Print
04/09/2018 - PIET DE VILLE

GEBRUIKSVRIENDELIJKE SMARTLOCKERS VERSTERKEN COLLECT-AND-GOCONCEPT

Mogelijkheid om nog efficiënter en klantvriendelijker te werken

Heel wat retailers die competitief willen blijven, werken nu al met collect-and-goconcepten waarbij de klant zijn online gereserveerde boodschappen komt ophalen. De techniek van smart lockers - met stockage van de door de klant online bestelde boodschappen, op kamertemperatuur, gekoeld of diepgevroren - laat het nu toe nog efficiënter en klantvriendelijker te werken

lockers

Klanten hebben steeds hogere eisen

Grote warenhuisketen proberen het de klantal vele jaren gemakkelijk te maken door onder meer te werken met collect-and-gosystemen waarbij de klant zijn online geplaatste bestelling komt ophalen in een afhaalpunt bij de winkel. In zekere zin gemakkelijk en efficiënt, maar in een sterk concurrentiële omgeving stelt de klant steeds hogere eisen. Zowel op het vlak van snelheid, versheid als wat de mate van vrijheid betreft om het boodschappen doen in te passen in een vaak druk schema, zowel professioneel als vrijetijdsgebonden.Bij de klassieke collect-and-goafhaalpunten is de klant gehouden aan de openingstijdenvan de winkel en vaak is er toch een zekere wachttijd bij het afhandelen van de bestelling.

CARREFOUR LANCEERT EERSTE AUTOMATISCHE 'FOOD DRIVE'

Carrefour België opende onlangs de eerste automatische 'food drive' van het land bij de hypermarkt Mont-Saint-Jean. Het concept is enkel gericht op voeding maar maakt volledig gebruik van de smartlockertechnologie.

Uit onze contacten met de grote producenten van technologische toepassingen voor de retailsector blijkt dat ze met de smart lockers momenteel nog vooral in het buitenland actief zijn. Ongetwijfeld komt daar nog verandering in en zullen de smart lockers ook in ons land ingeburgerd raken in de retailsector.

Carrefour België is alvast een voorloper. De warenhuisketen liet recent weten de eerste automatische 'food drive' van ons land in gebruik te hebben genomen. “Het gaat dus wel om een grote primeur in de Belgische retailmarkt", klinkt het bij Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour België. “De drive bestaat uit een muur van metalen kastjes, waarvan een deel gekoeld is, zodat er zowel droge voeding als verse producten in kunnen worden bewaard. Er kunnen zo'n vijftig bestellingen per dag worden afgehaald." Carrefour werkt al langer met het systeem van de driveafhaalpunten; het telt er vandaag 139 en het is de intentie om er binnen het jaar nog vijftig te openen. “Maar deze automatische food drive met afzonderlijke lockers is dus echt wel nieuw en biedt het voordeel dat de drive dichter bij de klant komt te staan en 7/7 beschikbaar is", laat men bij Carrefour België verstaan. “Met deze drive behoren meldpalen én verloren tijd dus tot het verleden."
 

Smart lockers bieden soelaas

Zogenaamde smart lockers kunnen hier soelaas bieden. Het gaat om lockers - afgesloten kleine kastjes dus - die gekoppeld worden aan het online boodschappensysteem van een warenhuis. Het principe is opmerkelijk eenvoudig. De klant plaatst online zijn bestelling via de webshop van het warenhuis. Bij het warenhuis of het afhaalpunt wordt de bestelling in een van de lockers geplaatst. De klant krijgt een bericht als de boodschappen klaar staan en opgehaald mogen worden. Bij de lockermuur is een terminal - een ingebouwde computer met touchscreen - voorzien waarmee de klant zich kenbaar kan maken om zo aan zijn boodschappen te raken. Dat kan via het ingeven van een naar de smartphone doorgestuurde pincode of via een QR-code. Het Noorse bedrijf Strongpoint is een van die spelers op de markt die dergelijke smart lockers ontwikkelen. “Wij zijn vooral gespecialiseerd in gekoelde lockers en lockers met vriesfunctie", zegt Sylvia Hex, Country Manager StrongPoint Belgium.

Vriesfunctie

“In de context van de supermarkten is het toch vooral belangrijk de producten in de geschikte temperatuur te bewaren. Temperatuurcontrole is mogelijk van -25 tot + 40 °C." Ook het bedrijf ITAB produceert en levert smart lockers. “Wij ontwikkelden recent nog onze Click & Collect Grocery, die speciaal op de foodsector gericht is", zo zegt Eric Meynckens, salesmanager ITAB Belgium. “De klanten kunnen zo zowel warme als diepgevroren, maar natuurlijk ook gewoon gekoelde waren uit de kluis halen. Met dit systeem zijn de bezorgkosten dus erg laag doordat alle producten slechts op één locatie geleverd moeten worden." De firma ITAB stelt binnen het concept van de smart lockers nog een nieuwe toepassing voor, met name in de kledingsector. “Volgens onderzoek wil 65% van de klanten die zijn kledij online besteltdie toch graag afhalen in de winkel zelf. Tot nu toe was de klant daarvoor genoodzaakt om in dezelfde rij aan te schuiven als de andere klanten. Met ons Click & Collect en Return Fashion systeem verloopt deze procedure veel efficiënter", klinkt het bij ITAB. “Door onze geautomatiseerde en qua vorm voor kledij geschikte kluizen hoeven de online klanten dus niet langer in de rij te staan. Met het ingebouwde softwaresysteem kunnen ze snel en eenvoudig de online bestelde kleding ophalen. Het systeem is er overigens op voorzien dat ook het retourneren van kleding tot de mogelijkheden behoort."

Plaatsing lockers

carrefour

Qua plaatsing van de lockers onderscheiden we drie modellen. De lockers kunnen uiteraard worden geïnstalleerd binnen in het gebouw van de supermarkt zelf, maar ook buiten het gebouw - op de parking of tegen de gevel bijvoorbeeld - zodat de lockers constant toegankelijk zijn voor de klant. Nog een andere mogelijkheid is dat er een lockerinstallatie geplaatst wordt op een centrale, interessante locatie los van de supermarkt zelf. Retailers die een nieuw, jong publiek willen aanboren, kunnen bijvoorbeeld lockers op de campus van universiteiten of hogescholen plaatsen. De internetgeneratie gaat immers volop op eigen basis en liefst ook op de eigen manier inkopen doen. Ook een station kan een goede locatie zijn om smart lockers te plaatsen. Voor mensen die de trein, bus, tram of metro nemen, is het gemakkelijk om bij de terugkomst van school of werk nog vlug hun boodschappen op te halen.

Hoeveel ruimte nodig?

Wat een inschatting van het ruimtegebruik, het benodigde volume in of bij de winkel betreft, is het natuurlijk zo dat er heel wat verschillende modellen op de markt zijn, afhankelijk van de wensen van u als retailer en het cliënteel dat u op het oog heeft. “Een typische lockerinstallatie bij ons is zo'n vijf tot zeven meter lang", zegt Sylvia Hex van Strongpoint. “Uiteraard is er wel een stroomvoorziening nodig en de nodige online communicatievan het systeem verloopt via een 3G- of 4G- netwerk." Veel personeel is er in principe niet nodig om het systeem te laten werken. Bij Strongpoint wordt erop gewezen dat het grotendeels zichzelf runt. “Uiteraard is er wel personeel nodig om de bestelde boodschappen in de lockers te plaatsen en om die regelmatig eens schoon te maken", klinkt het. “Voor de rest worden onze systemen gemonitord via de centrale helpdesk van Strongpoint."

Veiligheid?

“Qua beveiliging kan ik zeggen dat dit eigenlijk erg solide installaties zijn en dat er ons geen veiligheidsproblemen bekend zijn. De binnenruimte is opgetrokken uit roestvrij staal en voor de buitenkant wordt gebruikgemaakt van gegalvaniseerd en gecoat staal. Het systeem monitort overigens ook de stand van de lockerdeurtjes zodat er een signalement komt als deze open zouden staan als dit niet de bedoeling is. Om inbraak te vermijden zijn alle 'uitsteeksels' zoals slotjes of klinken trouwens weggestopt achter beschermende effen vlakken." Voor wie minder beschikbare oppervlakte heeft en het liefst ook zo weinig mogelijk werk heeft aan de werking van de smart locker wijst producent ITAB op de 'packrobot', een systeem dat in vloeroppervlakte slechts 2,5 meter breed is en een diameter heeft van 2,8 meter terwijl het wel 5 meter hoog is. Het werkt met een gerobotiseerd stockagesysteem. Dit houdt onder meer in dat de producten die erin gebracht worden via bewegingssensors gemeten en gefotografeerd worden. Op die manier kan de lockerinstallatie heel efficiënt worden gevuld en komen de producten bij afhaling eenvoudig in het juiste kastje terecht."

Inspelen op wensen klant

Smart lockers zijn er dus in heel veel matenen soorten, maar als u vraagt naar de kostprijs voor een basisopstelling met ingebouwde koelvoorzieningen, dan spreken we over een investering van minstens zo'n 20.000 euro, zo laat producent Strongpoint ons althans weten. In ons land zijn smart lockers momenteel nog niet prominent aanwezig, maar voor u als retailer blijft het belangrijk om in te spelen op de snel wijzigende wensen en aankoopgewoontes van een nieuwe generatie consumenten. Dat smart lockers in dit verhaal in de nabije toekomst een erg grote rol gaan spelen staat buiten kijf."

VOOR U SAMENGEVAT

• Bij klassieke afhaalpunten moet de klant zich houden aan de openingsuren en kan hij een wachttijd ervaren.
• Smart lockers kunnen soelaas bieden, doordat de klant op elk gewenst moment en zonder wachttijd de online bestelde boodschappen uit de locker haalt.
• Er zijn smart lockers voor zowel droge als gekoelde voeding en zelfs voor diepgevroren producten.
• Om een nieuw publiek te bedienen, kunnen smart lockers ook los van de supermarkt worden opgesteld, bijvoorbeeld op universitaire campussen of bij stations.
• Er zijn ook smart lockers op de markt voor de kledingsector, met zelfs de mogelijkheid om kledij te retourneren.