naar top
Menu
Logo Print

FOCUS OP MARKTGEVOEL ÉN DIGITALISERING BIJ PRESENTATIEMEUBELS

Producten staan meer in de kijker

Vele supermarkten zetten vandaag in op hun unieke troef: verse producten. Die versheid wordt ten volle benadrukt door de presentatiemeubels: ze bestaan uit duurzame materialen, zijn basic en trekken niet de aandacht, maar zetten het product voorop. Dat is zeker het geval bij groenten en fruit, maar ook bij de broodafdeling: glazen boxen benadrukken het verse, het krokante. Zelfs de rekken voor gewoonteproducten zijn 'back to basics', om vooral de artikels in de kijker te zetten. Tegelijk denken fabrikanten na over hoe ze beeldschermen onopvallend kunnen integreren in hun meubels, waarmee u straks aan narrowcasting kunt doen.

Deze groenten en fruit liggen op schuin aflopende meubels van Wanzl, die gemaakt zijn uit duurzame materialen en vooral de producten zelf laten spreken om het ‘verse’ te benadrukken
Deze groenten en fruit liggen op schuin aflopende meubels, die gemaakt zijn uit duurzame materialen en vooral de producten zelf laten spreken om het ‘verse’ te benadrukken

GROTE TROEF UITSPELEN

Voor veel non-foodproducten ondervinden supermarkten vandaag grote concurrentie, zowel on- als offline. Denk maar aan confectiekleding, huishoudtoestellen, telecommunicatie enzovoort. Vandaar dat supermarkten anno 2018 in hun presentatie meer dan ooit hun unieke troef uitspelen: verse producten. Daarbij zetten ze ook volop op de winkelervaring, om de klanten een goed gevoel te bezorgen en hen zo lang mogelijk instore te houden. Tenzij ze natuurlijk snel iets willen kopen, bijvoorbeeld als lunch tijdens de middagpauze.

Daarvoor tekenen bepaalde supermarkten zelfs aparte trajecten uit met aparte kleurencodes, waarlangs de passende producten aangeboden worden.

WELKOM OP DE VERSMARKT

Dat de winkels vooral inzetten op 'vers', valt vaak meteen op wanneer iemand een supermarkt binnenwandelt. Klanten komen als het ware terecht op een gezellige 'markt', met bergen fruit en groenten in bulk. In de buurt bevinden zich kruiden, noten, biofruitsappen en zuivel … Zo dragen al die producten mee het 'verslabel'.

Met zowel het fruit en de groenten als de producten eromheen wordt er vandaag ook een verhaal verteld. Veel zacht fruit in de aanbieding zegt bijvoorbeeld: ook wij vinden dat de winter lang genoeg heeft geduurd. Of u verkoopt er prominent producten waarmee u uw winkel onderscheidt, zoals de eerste aardbeien.

Voor gewoonteproducten zijn de rekken tegenwoordig vaak 'back to basics'. Niet nog meer kleur en licht, maar wel meubels met een klare lijn, in duurzame materialen

Op meubels die het product centraal stellen

Het fruit en de groenten liggen op lage, dubbelzijdige, schuin aflopende meubels, die vandaag vooral de producten zelf laten spreken en daardoor het 'verse' mee benadrukken. Hoe? Doordat ze gemaakt zijn uit duurzame materialen, zoals hout en metaal. Ze zijn basic en trekken zelf niet de aandacht: alleen het product telt.

De presentatiemeubels voor groenten en fruit zijn ook makkelijk aanpasbaar, bijvoorbeeld qua hellingsgraad. Dat is nodig om door de seizoenen heen verschillende soorten in een massapresentatie te kunnen aanbieden.

Bij de broodafdeling moet de klant het gevoel krijgen dat hij een bakkerij bezoekt doordat hij producten ziet in doorzichtige lades, in bulk. Dit meubel van HMY zet ‘het verse, het krokante’ in de kijker
Bij de broodafdeling moet de klant het gevoel krijgen dat hij een bakkerij bezoekt doordat hij producten ziet in doorzichtige lades, in bulk. Dit meubel zet ‘het verse, het krokante’ in de kijker

WELKOM IN DE BAKKERIJ

Wat verderop, bij de broodafdeling, krijgt de klant dan weer het gevoel dat hij een bakkerij bezoekt. Opnieuw wordt het product meer vooropgesteld dan ooit, doordat het bijvoorbeeld verkocht wordt in doorzichtige lades, in bulk. Zo wordt ten volle het verse, het krokante in de kijker gezet.

STEEDS MEER, TOCH OVERZICHTELIJK EN ATTRACTIEF

Het aanbod van verse producten is al erg groot in vele supermarkten, maar ook op andere vlakken neemt het gamma continu toe. Denk maar aan wereldvoeding, gearomatiseerde waters … Die vele producten moet u overzichtelijk en aantrekkelijk blijven voorstellen.

Opnieuw vooral aandacht voor product

Voor gewoonteproducten zijn de rekken tegenwoordig vaak 'back to basics'. Niet nog meer kleur en licht, maar wel meubels met een klare lijn, in duurzame materialen.

Rekken die, net als bij de groenten en het fruit, de producten vooropplaatsen. Gondola's, weliswaar minder gebruikt door foodretailers, zijn mogelijk ook smaller, onder meer doordat de onderdelen niet gelast, maar gekleefd worden. Het metaal ervan valt minder op, doordat het dunner is. Opnieuw krijgen vooral de producten zelf veel aandacht.

Sfeerschepping op andere plaatsen

Elders wilt u opnieuw de zintuigen prikkelen. Moderne meubels scheppen er sfeer door de gebruikte materialen. Zo geven donkere winkelrekken, in combinatie met een houten afwerking, de wijnafdeling een warme en exclusieve uitstraling. Met foodpairingmeubels ontdekt de klant zelfs welke wijn het best bij welk gerecht past.

DIGITALISERING IN PRESENTATIE

Donkere winkelrekken met een houten afwerking zoals deze van Gondella geven de wijnafdeling een warme en exclusieve uitstraling
Donkere winkelrekken met een houten afwerking geven de wijnafdeling een warme en exclusieve uitstraling

Digitale prijscommunicatie

De prijscommunicatie aan de presentatiemeubels verloopt meer en meer op digitale labels, door de hele winkel heen. Met als extra voordeel bij groenten en fruit dat de dagprijs makkelijk aan te passen valt. De digitalisering laat ook een volledig dynamische prijszetting toe, die er volgens een fabrikant zit aan te komen. Bovendien zal het niet meer nodig zijn om alle info - barcode, prijs, herkomst enzovoort - gelijktijdig te vermelden op het prijslabel, waardoor de info apart, groter en dus leesbaarder kan verschijnen.

De digitalisering laat een volledig dynamische prijszetting toe

De communicatie over promoties gebeurt vaak wel nog op een typische marktwijze, met bijvoorbeeld krijtbordjes. Maar alvast één fabrikant gelooft dat ook daar de toekomst bij digitale vermeldingen ligt.

Dit presentatiesysteem van Drafil zorgt er opnieuw voor dat vooral de producten de nodige aandacht krijgen
Dit presentatiesysteem zorgt er opnieuw voor dat vooral de producten de nodige aandacht krijgen

Aanbiedingen op maat

Want ja, narrowcasting komt eraan. Daarbij krijgt een klant in de winkel aanbiedingen op maat, over producten die hem interesseren. Dat op basis van wat hij vaak koopt, of volgens de doelgroep waartoe hij behoort. Zoals dat nu al het geval is wanneer u online surft, met banners over zaken die u vaak opzoekt.

Deze info zal worden aangeboden op beeldschermen in de presentatiemeubels. Niet te opvallend geïntegreerd in de rekken, zodat ze de winkelervaring niet verstoren, zowel voor wie wel als voor wie niet tot de doelgroep behoort. Nu al vindt u bijvoorbeeld legborden waarvan de voorzijde een scherm is, gezien op EuroCIS.

Meer informeren over producten

Vandaag bevatten meubels, bijvoorbeeld in de wijnafdeling, bordjes met meer info en gesuggereerde combinaties. Ook hier staat de digitalisering echter voor de deur, met een camera die producten herkent indien u ze ervoor houdt, en die u informeert over pakweg de afkomst. Of met een spiegel die u digitaal toont hoe een gekozen kledingstuk past. Ideaal voor wie liever geen kleedhokje gebruikt.

STEEDS SNELLERE MAKE-OVERS

Om op de vele nieuwe trends te kunnen inspelen, vernieuwen retailers vaak continu hun winkelconcept. Dat moet ook steeds sneller gebeuren. De winkel lang sluiten kan niet meer.

Daarom monteert een fabrikant de rekken, etikethouders en scheidingen mogelijk al vooraf, waarna ze per module worden geplaatst. En wat dan met de non-foodartikelen? Wel, de verkoop daarvan vindt meer en meer online plaats, via een gebruiksvriendelijke webwinkel van de supermarkt. Maar verse producten, die kopen we met ons allen nog altijd offline.