naar top
Menu
Logo Print
15/03/2019 - LUC VANDENBROECK

BELG VERVANGT VLEES STEEDS VAKER DOOR ALTERNATIEVEN

10 TIPS OM DE VERKOOP TE STIMULEREN

Naast vegetariërs en veganisten kiezen steeds meer flexitariërs ervoor om vlees te vervangen door een plantaardig alternatief. Gezondheid, dierenwelzijn en het klimaatverhaal zijn de belangrijkste redenen. De markt speelt hier handig op in met allerlei nieuwigheden. Overtuigde veggies en vegans zoeken doelbewust in het gespecialiseerde schap. Maar supermarkten zien de verkoop stijgen met een extra plaatsing in de beenhouwerij, bij voorkeur in combinatie met het dierlijke equivalent. Proevertjes en inspiratiegerechten trekken de consument over de streep.

veggie

TIP 1: UITGEBALANCEERD ASSORTIMENT

Hou rekening met de decision tree (hoofdbestanddeel van de maaltijd, kant-en-klaargerecht, tussendoortje ...) en zoek bij de productkeuze vooral een evenwicht tussen basisproducten met tofoe, seitan en tempeh en variaties daarop; koel- en/of vriesverse vlees- en visvervangers op basis van diverse proteïnes (soja, tarwe, groente, zeesla, noten, mycoproteïne, peulvruchten) in verschillende vormen (burgers, balletjes, nuggets, filets, reepjes, gehakt …); broodbeleg en salades. Zo biedt u voor elk wat wils. Vele retailers houden een te groot gamma, waardoor ze blijven zitten met een reeks slechte verkopers.

 

Grafiek

TIP 2: TOEGANKELIJKE PRODUCTEN

Opteer voor toegankelijke smaken en maak het aanbod zo aantrekkelijk voor vleeseters. Niet voor niets zijn volgens enkele leveranciers de best roterende producten groenteburgers en cordon bleu.

 

TIP 3: KIES VOOR MERKEN

Gekende merken brengen een duidelijke meerwaarde. Zij hebben ervaring in het vegetarische gamma, werken met geselecteerde ingrediënten en bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding. Bovendien mag u een full-service met marketingondersteuning verwachten. Merken die naast plantaardige alternatieven ook vleesvarianten vermarkten, trekken bijna vanzelf flexitariërs aan.

 

TIP 4. SECOND PLACEMENT BIJ HET VLEES

Wanneer u plantaardige alternatieven etaleert tussen gekende vleesproducten, toont u de flexitariër op de winkelvloer hoe hij een dagje vlees kan vervangen. Consumenten proberen immers makkelijker iets nieuws in een voor hun vertrouwde omgeving. Over het algemeen lokken deze vegetarische producten in de beenhouwerij dan ook vooral nieuwe gebruikers.

 

Hou vegetarisch/vegan ook nog apart, overtuigde vegetariërs blijven liever uit de buurt van vlees

TIP 5: PRESENTATIE NAAST KLASSIEKE TEGENHANGER

Een andere manier om plantaardige equivalenten te normaliseren, is niet alleen om ze aan te bieden in de vleesafdeling, maar zelfs samen met de dierlijke tegenhanger: de veggiecurry naast de kip curry, de vegetarische naast de klassieke boterhamworst. Vergroot de zichtbaarheid bovendien door dergelijke duo's prominent te presenteren op ooghoogte en gebruik te maken van POS‑materiaal. Het departement Omgeving van de Vlaamse Overheid onderzocht in 2018 bij supermarkt Colruyt zes maanden lang de invloed van de presentatie van vegetarisch broodbeleg naast de niet-vegetarische variant. Dat leidde tot een meerverkoop van 65% van de vegetarische producten.

 

TIP 6: LAAT PROEVEN

Een grote drempel bij de aankoop van vleesvervangers is de onbekendheid. Proevertjes aanbieden is dan ook het antwoord. Veel mensen willen graag vlees minderen, maar zijn niet echt vertrouwd met het aanbod. Vrijblijvend proeven helpt hen de goede richting uit. Door te proeven vormen ze een objectief oordeel over de productkwaliteit en dit leidt vaak tot (herhaal)aankoop.

 

 

TIP 7: VERWEN VEGETARIERS

Hou vegan/vegetarisch zeker ook nog altijd op de oorspronkelijke plaats, apart in het schap. Vaak hebben overtuigde vegetariërs namelijk een aversie voor vlees en blijven ze liever uit de buurt van de slagerij. Hou hiermee ook rekening bij de samenstelling van uw assortiment: vervangproducten die qua uitzicht en textuur te veel lijken op vlees of die ernaar smaken, worden dikwijls genegeerd.

Vegetarisch assortiment

TIP 8: VEGAN IN DE SCHIJNWERPER

Steeds meer mensen weren dierlijke producten uit hun voedingspatroon, dus ook melk, kaas, eieren ... Sommige merken voeren een 100% plantaardig of vegan aanbod en gebruiken geen kippeneiwit of kaas. Anderen houden daarnaast een aanbod voor vegetariërs. Zorg zeker dat je veganistische opties aanbiedt en communiceer dat ook duidelijk.

 

TIP 9: DOE MEE MET 'TRY VEGAN'

EVA organiseert in april en november 'Try Vegan', een gratis onlinecoachprogramma en doet dat in samenwerking met ervaringsdeskundigen en professionals zoals diëtisten. Vorig jaar schreven bijna 5.000 Vlamingen zich in, waaronder ook enkele BV's. Supermarkten kunnen daaraan meedoen door tijdens die periode veganproducten in de kijker te zetten en ze te linken aan de campagne. Geïnteresseerde retailers mailen naar info@evavzw.be. EVA voorziet o.m. aangepast promomateriaal, afhankelijk van uw precieze plannen.

Vegetarisch assortiment

TIP 10: INSPIREER

Geef de consument zin om vaker plantaardig te eten: tips voor de bereiding van een nieuwigheid, receptideeën, speel in op 'donderdag veggiedag' met een maaltijdsuggestie of een speciale aanbieding zoals een pakket met de nodige ingrediënten.