naar top
Menu
Logo Print
08/10/2018 - EVELIEN VANTOMME

WINKELVERLICHTING KAN WINKEL MAKEN OF KRAKEN

Investeren in verlichting is geen luxe!

Mensen eten met hun ogen. Producten mogen nog zo lekker smaken, als ze er op het eerste gezicht niet lekker uitzien, dan zullen klanten ze niet willen kopen. Daarom is de verlichting in een winkel zo cruciaal, nog meer dan de winkelinrichting zelf. Maar de keuzes zijn niet eenvoudig en volgens specialisten kan het met verlichting ook snel fout gaan. “Verlichting is een aspect dat je winkel echt kan maken of kraken."

Luc Cornez, Lixero: “Bij een lichtplan houden we rekening met duurzaamheid, esthetiek en gebruiksgemak"

SFEER SCHEPPEN

verlichting

Een winkel die goed is ingericht, moet klanten aanzetten om te kopen. Maar als de verlichting daarentegen fout zit, dan zal de verwachte verkoop toch serieus tegenvallen. Het belang van een goede verlichting mag volgens specialisten dan ook niet onderschat worden. “Verlichting is heel belangrijk voor een winkel. Het kan een winkel echt maken, maar evengoed kraken", zegt Tom Bossuyt van Bossuyt Shop Interiors.

“Verlichting is belangrijk voor de gezelligheid en de sfeer in een winkel. En voor klanten is juist die beleving enorm belangrijk. Verlichting moet je gebruiken om de juiste accenten te leggen en dus de klanten te tonen wat je wil verkopen."

ELKE WINKEL ANDERS

Lichtplan opstellen

Een goede verlichting in een winkel betekent dus dat niet op alle plaatsen hetzelfde licht hangt. Een lichtplan voorziet de juiste verlichting voor iedere plaats. In een slagerij zijn er verschillende zones die om een andere verlichting vragen. De ene plaats heeft veel licht nodig, en de andere juist heel weinig.

Luc Cornez van Lixero: “Het opstellen van een lichtplan gebeurt in fases. Primair is het verdeeld in het inventariseren van de behoefte van de ruimte en het bepalen van de omgeving. Wat moet er gebeuren met de ruimte? Wat is het doel? Wat is de intentie? Wij als Lixero spiegelen de vraagstelling en zorgen dat de klantbehoeftes terugkomen in het plan. De tweede stap is het doorvoeren van drie aspecten: duurzaamheid (energieverbruik), esthetiek (welke ambiance en uitstraling) en gebruiksgemak (hoe wordt de ruimte gebruikt). Aan de hand van de behoeftes en de kernwaardes wordt de projectie van het licht bepaald. Door deze aspecten in te zetten, garanderen wij de juiste balans van licht voor ieder project."

De consument wil de puurheid zien van het vlees. De trend van het gebruik van rode verlichting om het vlees er roder te laten uitzien, is voorbij

Elk project is uniek

“Iedere winkel is volledig anders. De juiste hoeveelheid licht hangt van zoveel omgevingsfactoren af, bijvoorbeeld de kleur van de winkel of de hoogte. De verlichting die perfect is voor de ene winkel, kan juist het tegengestelde effect hebben in een andere winkel", aldus Hugo Lieckens van Lemmens bvba.

NATUURLIJKE VERLICHTING

“Bij elke plaats stelt de vraag zich: wat moet de verlichting juist doen? En het is niet alleen belangrijk voor elke plaats, maar ook nog eens voor de producten", aldus Bossuyt. Het meest belangrijke, en zeker voor een slagerij, zijn de etalage en de toonbank. Zo bestaat er speciale verlichting voor voeding. De kleurschakering is aangepast, zodat brood er bijvoorbeeld bruiner uitziet en vlees net roder. “Vroeger was de trend bij slagers om vooral het rood van het vlees te accentueren. Maar dat is geen goede verlichting, want alles ziet er dan roze uit en de producten zien er totaal anders uit dan ze in werkelijkheid zijn. Wij raden dat af, het is beter om te kiezen voor verlichting die alle kleuren accentueert", aldus Hugo Lieckens.

De consument wil de puurheid zien van het vlees. De trend van het gebruik van rode verlichting om het vlees er roder te laten uitzien, is voorbij

Luc Cornez: “De consument wil de puurheid zien van het vlees. De gezonde lifestyle heerst op het moment, waarbij grondstoffen zo min mogelijk worden gemanipuleerd. Puurheid en eerlijkheid zijn in opkomst, in combinatie met pure ambacht."

De lampen die worden gebruikt voor de toonbank, moeten eveneens gebruikt worden boven de snijplanken. “Anders gaan de producten er bij het behandelen plots anders uitzien, en dat kan de klanten afschrikken", vertelt Hugo Lieckens nog.

KLEMTONEN LEGGEN

Andere verlichting wordt dan wel weer verwacht boven de toonbank en ook de rekken met de meeneemproducten vragen wat anders. “Over het algemeen vragen de Points of Sales meer accenten, denk hierbij aan het product dat extra moet opvallen. Ook verticale verlichting voor de achterwand is steeds meer van belang. De verhaallijn van licht moet in balans zijn voor het creëren van een bepaalde sfeer", aldus Luc Cornez.

LICHT IS EMOTIE

“Door 'blurring' en een andere behoefte van de consument is er een duidelijke trend naar specifiek toegepaste verlichting, om verschillende emoties op te wekken. Het is niet alleen meer vlees aanbieden en verkopen, maar tegenwoordig kan er ook een broodje worden gegeten. Beleving krijgt een grotere prioriteit", vertelt Luc Cornez.

OPGELET VOOR OVERBELICHTEN

Goede verlichting wil niet meteen zeggen veel verlichting. Integendeel. “Eigenlijk heb je voor een winkel niet zoveel licht nodig", weet Hugo Lieckens.

De grootste fout waarvoor de specialisten waarschuwen, is dan ook overbelichting. “Er kan al snel te veel licht op een product zitten en dan heeft het een heel andere kleur dan in de werkelijkheid. Dat is heel erg het geval bij chocolade, maar ook vleesproducten kunnen bij te veel verlichting heel snel de verkeerde kleur hebben", aldus Tom Bossuyt.

Minder licht, minder verkleuring

De consument wil de puurheid zien van het vlees. De trend van het gebruik van rode verlichting om het vlees er roder te laten uitzien, is voorbij

“De trend is om minder licht op de vleesproducten te zetten, dat doen ze al veel in supermarkten", gaat Hugo Lieckens verder. “Het lijkt een contradictie omdat de regel is: hoe meer licht, hoe meer het opvalt en dus meer gaat verkopen. Maar de keuze om minder licht te gebruiken, is juist om verkleuring te vermijden. De verkleuring is niet alleen kwestie van: het product ziet er niet meer lekker uit voor de klant, maar het product wordt ook slecht en kan dus niet meer verkocht worden."

LEDVERLICHTING MEEST GEKOZEN

Ledverlichting of toch nog de traditionele gloeilamp? De omschakeling is volop bezig. Heel wat gespecialiseerde bedrijven hebben hun keuze gemaakt, in het voordeel van de ledverlichting. “Voor nieuwe winkels raden we hoe dan ook aan om ledverlichting te gebruiken", zegt Hugo Lieckens van Lemmens bvba. “Je haalt er echt meer rendement uit."

Voordelen

De voordelen van ledverlichting zijn bekend. Ze is energiezuiniger en ze kan veel langer gebruikt worden. En ze zorgt vooral ook op termijn voor een minder hoge energiefactuur. Bij het bedrijf Bossuyt zijn ze zo overtuigd van de voordelen dat ze de klant zelfs niet meer voor de keuze stellen. “Vroeger lieten wij de klanten nog kiezen, maar de laatste jaren zijn we daarvan afgestapt. We zijn zo overtuigd dat led beter is, dat we alleen daar nog mee werken", aldus Tom Bossuyt.

“Vroeger was het nog af te wegen of je erin wilde investeren om dan het bedrag binnen een bepaalde termijn terug te verdienen. Maar ondertussen is led al veel goedkoper en staat de kwaliteit ook veel verder. In het begin was de kleur niet goed, maar die staat nu volledig op punt. Het nadeel met een gloeilamp was ook dat als ze kapot was, de lamp vervangen moest worden, maar dat kon dan een heel andere lamp zijn en dus de winkelinrichting kraken."

Luc Cornez nuanceert: “Ledverlichting is gemeengoed geworden. Toch ervaren wij dat led niet voor alle doeleindes geschikt is. Toch worden de meeste winkels in led doorgevoerd."

INVESTEREN IN LICHT

Deze specialisten merken hoe belangrijk een goede winkelverlichting is geworden. “Een winkel zonder goede verlichting werkt niet meer. Handelaars die er nog niet in hebben geïnvesteerd, kunnen dat veel beter wel doen. Het is zeker niet overbodig. Het zal meer en meer nodig zijn."