naar top
Menu
Logo Print

Stephan DestrooperFOCUS OP EEN PRODUCT VOOR SNELLE EVOLUTIE

Stephan Destrooper werkt melocakeconcept uit onder merknaam 'Choc You'

Twee miljoen, zoveel melocakes wil Stephan Destrooper jaarlijks maken met zijn concept Choc You. Belangrijke uitgangspunten: verse lekkernijen en een productie die behapbaar blijft, op een oppervlakte van maximaal 100 m² en met slechts twee productiemedewerkers. Het einddoel is een verkoopbaar concept, om zo overal ter wereld melocakewinkels te openen. De ambitieuze droom van Stephan? Een Choc You-winkel in New York.

A BRAND BY STEPHAN DESTROOPER

Choc You, dat zijn melocakes van Stephan Destrooper. “We verkopen deze al een jaar of vier in onze bakkerij, waar het om een goeddraaiend product gaat", vertelt Stephan. “Sinds vorig jaar hebben we een aparte productie opgezet, met als doel succesvoller te worden dan enkel onze eigen winkel."

De melocakes van Choc You worden momenteel geleverd aan onder meer een vijftigtal bakkerijen en regionale vestigingen van Carrefour.

AANBOD

Vijf variëteiten

Het aanbod van melocakes bestaat momenteel uit vijf variëteiten: original, strawberry, dark, white en mokka. “Daarnaast hebben we ook de mogelijkheid tot een special edition, waarbij we bijvoorbeeld op beperkte schaal werken met een originechocolade of afwerken met goudglitters. Ideaal voor de feestdagen, bijvoorbeeld."

Bulk of voorverpakt

De melocakes worden geleverd in bulk of voorverpakt, met een speciale consumentenverpakking. “Op dat etiket staat nu ook Choc You - A brand by Stephan Destrooper. Dat deden we eerst niet, maar ik kreeg de opmerking te bescheiden te zijn", vertelt Stephan. De melocakes hebben een gewicht van om en bij 40 g, voor horecaklanten zijn er kleinere exemplaren verkrijgbaar van 15 à 20 g. “Onze producten zijn twee maanden houdbaar, we hebben zeker niet de ambitie dit te verlengen en samen te werken met een groothandelaar in confiserie."

PARTICIPATIE

Choc You is een nieuw bedrijf, los van patisserie Stephan Destrooper. “Het is de bedoeling dat de medewerkers kunnen meegroeien met het bedrijf. Zo heb ik voor Choc You een medevennoot, Benoit. Hij is zelfstandig bestuurder van het bedrijf en volgt dus ook de productie op. Op het moment dat het bedrijf zelfdragend is, krijgt hij 10% van de aandelen. Mijn taak is het ondersteunen, helpen bij de branding, samen zoeken naar nieuwe smaken, het merk vertegenwoordigen op events zoals het Salon du Chocolat …"

1 miljoen melocakes2020: 1 MILJOEN MELOCAKES

Voor de verdere uitbouw van Choc You deed Stephan een beroep op een businesscoach, die hem uitdaagde om groot te denken. “We zijn gestart met 2.000 melocakes per week. We hebben het doel vooropgesteld om tegen 2020 de productie te vertienvoudigen naar 20.000 per week, ofwel 1 miljoen per jaar. Hiermee zit onze productie vol en het is niet de bedoeling om dan nog uit te breiden. We produceren immers elke week vers en willen in diezelfde week de producten in de winkel hebben. De productie mag niet groter worden dan 100 m², als we het een standaloneconcept willen houden."

Miniproducties

De volgende stap in de uitbouw van Choc You is het vinden van nieuwe locaties waar miniproducties opgestart kunnen worden. Stephan: “Ik denk aan een luchthaven. We ondersteunen de productie vanuit Veurne, maar willen er wel uitpakken met bijvoorbeeld één soort die er zichtbaar geproduceerd wordt, gecombineerd met culinaire melocakes. Dit hebben we ook op het Salon du Chocolat gedaan. We maakten daar onder meer witte melocakes met een verse framboos op."

Verkoopbaar concept

“Bedoeling is om 'Choc You' dan uiteindelijk ook als concept te verkopen. Wie dit aankoopt, krijgt toegang tot de recepturen - zo zijn we erin geslaagd de vulling zonder gelatine te maken, welke chocolade we gebruiken, welke machines je nodig hebt … Zij mogen ook de naam Choc You gebruiken en krijgen toegang tot nieuwe producten die ontwikkeld worden. De productielocatie in Veurne zal dan ook de plaats worden waar er opleidingen gegeven worden. De waarde van het concept is afhankelijk van waar het gevestigd zal worden, in welk werelddeel, in welk stadsdeel. De grootste droom is een melocakewinkel openen in New York City, waar je voor één melocake wel een prijs van 2 dollar kunt vragen."

VOLGEND PROJECT: GRANOLA & CO

“Het voordeel van met één product bezig te zijn, is dat je heel snel vorderingen kunt maken. Alle investeringen situeren zich op hetzelfde punt", vertelt Stephan.

Nu Choc You op punt staat, is hij alweer bezig met een nieuw project. “Granola & Co is alles van Stephan Destrooper waaraan een extra service verbonden is. Denk aan picknickmanden en ontbijt- of brunchbuffetten op locatie." Dit alles wordt gecoördineerd door Delphine Gryp, die ook zelf twee soorten granola ontwierp voor het merk.

“Vanuit Carrefour was er vraag naar meer lokale producten. Uiteindelijk hebben we twee soorten granola ontwikkeld, waaronder één glutenvrije."