naar top
Menu
Logo Print

De Belg wil meer koeien in de wei

De melkkoe verdwijnt uit het Belgische landschap
magazine

Door ontwikkelingen in de melkveesector zijn er de laatste tijd steeds minder grazende koeien in de Belgische weiden te zien. Campina wil die evolutie een halt toeroepen en stimuleert daarvoor haar boeren met een weidemelkpremie, om de hoeven van Belgische koeien terug meer grassprietjes te laten voelen.

Na de melkquota af te schaffen in 2015 hebben heel wat melkveebedrijven ingezet op schaalvergroting om meer melk te kunnen produceren. Dat betekende meer koeien per bedrijf. Met het beperkte aantal beschikbare weiland worden die veeleer gestald voor betere controle op beschikbare ruimte en benodigd voer.

Met de weidemelkpremie geeft Campina voorrang aan weidegang, duurzame landbouw en een faire melkprijs. Grazen in de weide is immers het natuurlijke gedrag van een koe. Volgens recent onderzoek vindt de Belgische consument het bovendien belangrijk om koeien in de weiden te blijven zien. 80 procent vindt het belangrijk dat hun melk afkomstig is van koeien die in de weide grazen, 70 procent wil meer betalen voor weidemelk.

De zuivelproducent biedt ook extra premies voor duurzaamheid, waar naast het welzijn van de koeien ook respect voor landschap en natuur centraal worden gesteld. Zo worden energiebesparende technieken als windturbines en zonnepanelen gestimuleerd.

FRIESLAND CAMPINA

FRIESLAND CAMPINA

+3213310310
+3213310319