naar top
Menu
Logo Print

Minder pintjes en softdrinks op café

FEBED Forum: belangrijke evoluties voor drankenhandelaars
magazine

Naar aanleiding van het FEBED Forum op 19 maart publiceerde FEBED voor het eerst cijfers over de zogenaamde on-trade consumptie in België. Dit is het consumptiegedrag in de horeca. De zelfstandige drankenhandelaars beschikken over een unieke positie als tussenpersoon tussen de producenten aan de ene kant en de horeca aan de andere kant. Aan de hand van de verkopen die zij realiseren kan een representatief en uniek beeld gevormd worden van het consumptiegedrag in de horeca.

Speciaalbieren en niet-alcoholische bieren groeien
Uit een totale database die meer dan 14.000 horeca verkooppunten omvat blijkt dat een horecazaak in 2017 gemiddeld 2,1% minder volume realiseerde in vergelijking met 2016. Pilsbier verloor 3,8% aan volume. De zware speciale bieren daarentegen stegen met 4,9% en de niet-alcoholische bieren kenden een stijging met maar liefst 43,8%. Uiteraard is het marktaandeel van de niet-alcoholische bieren zeer beperkt in vergelijking met pilsbier. De softdrinks daalden algemeen met 3,9% en de waters met 1,2%. Gearomatiseerde waters deden het dan weer wel goed met een stijging van 4%.

Belangrijke evoluties voor drankenhandelaars
Het FEBED Forum is een ontmoetingsplaats voor de volledige keten: producenten, drankenhandelaars en de horeca. Dit jaar stond in het teken van de toekomst van de drankenhandelaar. Met welke evoluties moet een drankenhandelaar rekening houden als hij of zij ook binnen 10 jaar nog een rol van betekenis wil spelen. Diverse factoren spelen hier in mee zegt Gilles Vandorpe, directeur van FEBED. “Digitalisering, een consument die meer neigt naar gezondere dranken en de hoge faillissementsgraad in de horeca zijn een paar voorbeelden van trends waar de drankenhandelaars op in moeten spelen.”