naar top
Menu
Logo Print

Thuisconsumptie Champagne gestegen met 6,7%

Extra belangstelling voor het hogere gamma bij de Belgische consumenten
magazine

Naar aanleiding van De Belgische dag van de Champagnewijnen stelde Thibaut Le Mailloux, communicatie-directeur van het Comité Champagne, in Koksijde de nieuwe cijfers voor van de verkoop van Champagne.
Meer belangstelling voor prestigieuze cuvées
Waar traditionele Champagnemarkten hun dynamische groei hebben voortgezet, hebben in verschillende vergelegen landen maar ook in Europa, verschillende markten hun status van groeiland bevestigd. In die landen stijgt ook de belangstelling voor verschillende soorten Champagne. Zo werd in 2016, 8,6% meer Rosé-Champagne uitgevoerd en 4,7% meer cuvées de prestige. Champagne-consumenten tonen een groeiende belangstelling voor steeds zeldzamere en prestigieuze cuvées.
Belgische markt: de thuisconsumptie groeit
Grégoire Van den Ostende, directeur van het Bureau du Champagne Benelux en Marc Mondus, Senior Consultant van markontderzoekbureau GFK, hebben vervolgens een overzicht gebracht van de Champagne-consumptie in de Belgische huishoudens. België is de zesde markt voor Champagne met 5,57% van alle export van Champagneflessen en blijft dus een belangrijk land voor de Champagnestreek, met niet minder dan 616 verzenders op Belgische bodem. Hoewel de bijzondere context van 2016 (accijnsverhoging, witte kassa, aanslagen,…) een invloed heeft gehad op de verzendingen naar België, is de thuisconsumptie van Champagne in 2016 gestegen met 6,7 % in volume en 15 % in waarde. Deze groei kan ook verklaard worden door de diversifiëring in de consumptie van Champagne en de belangstelling van de Belgische consumenten voor het hogere gamma, met een stijgende interesse voor speciale cuvées, rosé-Champagne en millésimés.