naar top
Menu
Logo Print

Nieuw record voor e-commerce

Belgen kopen voor meer dan 9 miljard euro online in 2016
magazine

Er werd nog nooit zo veel online gespendeerd als in 2016. Een stijging van 10 procent tegenover 2015, zorgt voor een buitengewoon resultaat van bijna 9,1 miljard euro online uitgaven. Dit houdt in dat er 8,4 miljoen Belgen een online aankoop hebben gedaan, wat resulteert in 85 miljoen online aankopen. Deze resultaten kunnen we afleiden uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline. Het belang van online winkelen neemt ook toe. In 2016 werd 16% van alle uitgaven online gespendeerd versus 14% in 2015. 8% van alle uitgaven aan producten en maar liefst 63% van de bestedingen aan de diensten gebeurt online. 55% van de online uitgaven gebeuren op een laptop, 30% op een desktop , 9% op een tablet en 4% via de smartphone. Online uitgaven via een mobiel apparaat zijn nog steeds aan een opmars bezig ten koste van voornamelijk de desktop. In Vlaanderen neemt de populariteit van online winkelen steeds toe. Er werd bijna 5,5 miljard euro online gespendeerd in 2016, een stijging van 12%. In Wallonië werd er 3,6 miljard uitgegeven aan online aankopen, een toename van 7%. De gemiddelde online koper geeft €335 uit. Per online aankoop werd er in het vierde kwartaal van 2016 €105 gespendeerd.

SCRIPT

PROFESSIONAL MEDIA GROUP

+3250240404
+3250240445