naar top
Menu
Logo Print

CARREFOUR KLAAR VOOR VIJFDE WK-ACTIE

“De verwachtingen zijn bijzonder hooggespannen"

Voor het vijfde jaar op rij heeft Carrefour een partnership met de KBVB (Koninklijke Belgische Voetbalbond) om anderhalve maand voor de start van het WK - d.i. dit jaar van eind april tot 14 juni - een promocampagne te voeren voor de Rode Duivels. “De verwachtingen zijn hooggespannen", zegt Baptiste van Outryve, Director PR & Corporate Communication bij Carrefour België. “Sinds het eerste jaar van dit partnership (2014) doet de campagne het goed, en elk jaar beter. We leren ook elk jaar bij. Intussen werd het partnership verlengd tot 2020."

Baptiste Van Outryve
Baptiste van Outryve: “Een groot verschil met vorige jaren is dat de campagne dit jaar vanaf dag 1 meteen voluit gaat“

VIER DOELSTELLINGEN

Sinds eind april heeft Carrefour voor de vijfde maal een campagne gestart rond het WK Bij zowel Carrefour België als bij de uitbaters van een Carrefour zijn de verwachtingen ook dit jaar weer hooggespannen. Met reden, want sinds 2014 zijn dit partnership en de campagne die eraan verbonden is, een vaste waarde geworden voor elke jonge voetballiefhebber.

Baptiste van Outryve: “Een groot verschil met vorige jaren is dat we de campagne dit jaar niet in duidelijk onderscheiden golven of fasen opstarten. Dit jaar gaat de campagne vanaf dag 1 meteen voluit. Net als vorige jaren spelen de winkeliers ook dit jaar weer een cruciale rol in het welslagen van de campagne.

Het partnership, dat voor het eerst werd ondertekend in 2014, stemt intussen tot algehele tevredenheid van de partners en werd intussen verlengd tot 2020. De partners, dat zijn, behalve Carrefour en de Rode Duivels, ook de Red Flames. We steunen ook de jeugdploegen van de lokale voetbalclubs, niet om er jonge Lukaku's van te maken, maar vooral om te kunnen bijdragen tot het plezier van die jongeren die het gewoon plezant vinden om op woensdag of zaterdag op een bal te trappen. En natuurlijk maken ook alle deelnemende merken van producten die verkrijgbaar zijn bij Carrefour, deel uit van deze campagne ter promotie van onze nationale voetbalhelden."

Met deze campagne mikt Carrefour België op vier doelstellingen:
1. het imago versterken van Carrefour België als Belgische onderneming;
2. een duidelijk merkbare stijging van de aankoopkorf;
3. nieuwe klanten aantrekken;
4. een verhoging van de klantentrouw.

PANINI SPAARACTIE CENTRAAL

Centraal in de campagne staat de spaaractie voor Panini stickers die worden gekleefd in Panini albums

Centraal in de campagne staat ook dit jaar weer de spaaractie voor Panini stickers die worden gekleefd in de Panini albums.

Baptiste van Outryve: “Stickers kleven in een digitaal tijdperk, het lijkt een anachronisme, maar blijkbaar is dat net wat mensen vandaag ervaren als iets speciaals. Ook in deze campagne is er elk jaar een beetje meer digitalisering met onder meer een almaar grotere rol van de app in de beleving van de campagne. Maar, minstens even belangrijk in die beleving is nog altijd het tastbare: het fysieke sparen en plakken.

Een tweede succesfactor van deze actie is de haalbaarheid van de spaaractie. Per aankoopschijf van 25 euro ontvangt de klant een zakje met 5 stickers. Dat maakt dat iemand die geregeld zijn boodschappen doet bij Carrefour, zijn album vrij snel bijeen kan sparen.

Komt daarbij dat een kind nooit alleen spaart via de aankopen van zijn papa of mama. In de meeste gezinnen sparen de hele familie en kennissenkring mee voor het kind. Dat maakt dat een vol boekje voor iedereen perfect haalbaar is en er meestal ook een tweede of derde album bij elkaar wordt gekleefd. Terwijl de familie en kennissenkring meesparen voor het kind, denken ze ook op een positieve manier aan Carrefour én bouwen ze mee aan het imago van Carrefour. Tegelijk denken ze aan hun vrienden en familieleden, en helpen ze elkaar. Ook daar kan niemand rouwig om zijn."

“In vorige edities hebben we gemerkt dat het enthousiasme en de creativiteit van winkeliers tot prachtige decors en taferelen leiden. Beleving ten top en logischerwijs dan ook een maximale return in de vorm van klantenaantal, nieuwe klanten, meer omzet”

BELGISCH IMAGO

“In vorige edities hebben we gemerkt dat het enthousiasme en de creativiteit van winkeliers tot prachtige decors en taferelen leiden. Beleving ten top en logischerwijs dan ook een maximale return in de vorm van klantenaantal, nieuwe klanten, meer omzet”

Waar het bij het WK in hoofdzaak om draait, zijn natuurlijk de resultaten van onze nationale ploeg, onze Belgische trots: de Rode Duivels. Deze Belgische trots, dat is waar Carrefour zijn wagentje aan koppelt.

Baptiste van Outryve: “Carrefour mag dan wel een wereldspeler zijn in de retail met het moederbedrijf in Frankrijk, Carrefour België is wel een 100% Belgische onderneming, met een Belgische directie, een flink deel van de producten die we aanbieden, zijn Belgisch en dat aandeel groeit naarmate we sterker focussen op streekproducten en lokale specialiteiten.

Last but not least zijn ook de Carrefour winkeliers én hun personeelsleden Belgen. Vandaar dat we die profilering nauw linken aan de Rode Duivels, de KBVB en de Belgische vlag."

WAT DOET CARREFOUR VOOR DE PARTNERS?
• Maximale visibiliteit van de Rode Duivels in het straatbeeld;
• Klanten, zowel volwassenen als kinderen, praten via de Carrefour campagne over de Rode Duivels. Dus niet zozeer over één enkele speler, maar over de hele ploeg;
• Die gesprekken brengen leven/sfeer in de winkel, en dat is zeer belangrijk. Sommige zelfstandige buurtsupers doen daar geweldige dingen mee. Bv.: een kassierster met een T-shirt van de Rode Duivels. Werkt zeer goed;
• Winkeliers in de kijker;
• Coherente link tussen de campagne en de producten die eraan gelinkt zijn.

TIMING

“Een bewuste keuze die we hebben gemaakt, is de timing van de campagne. De campagne loopt gedurende een periode van anderhalve maand, vanaf half april tot aan de start van het WK half juni. Tegen dan moeten de boekjes vol zijn.

Dit betekent dat het succes van onze campagne niet afhangt van de resultaten die de Rode Duivels zullen boeken op het WK. Of anders gezegd: stel dat de Rode Duivels op een bepaald moment verliezen en uit het kampioenschap liggen, dan betekent dit niet het einde van onze campagne. Die ligt vóór het kampioenschap en het enthousiasme kan alleen maar aanwakkeren, naarmate het kampioenschap nadert."

PROFIT VOOR WINKELIER EN DEELNEMENDE MERKEN

“Het is een campagne die mensen op de been brengt, en dit niet eens om een eigen kind blij te maken, maar ook om het kind van vrienden of familie te helpen", gaat Baptiste van Outryve verder. “En dat betekent ook dat veel van die mensen minder dan anders zomaar de eerste, dichtstbijzijnde supermarkt binnenstappen, maar bewust kiezen voor een van de 800 Carrefours, zelfs als ze daar een ommetje voor moeten maken.

Dit betekent dat de winkeliers, net zoals in de vorige jaren, ook dit jaar weer een reële groei van de omzet mogen verwachten. In de eerste plaats omdat de campagne nieuwe klanten aantrekt en verder ook omdat de campagne zowel nieuwe als bestaande klanten meer bindt aan hun Carrefour. En natuurlijk zullen klanten via de campagne weer extra worden gestimuleerd om de deelnemende merken te kopen, want die brengen extra stickers in het laatje."

EIGEN INBRENG WINKELIER CRUCIAAL

“In vorige edities hebben we gemerkt dat het enthousiasme en de creativiteit van winkeliers tot prachtige decors en taferelen leiden. Beleving ten top en logischerwijs dan ook een maximale return in de vorm van klantenaantal, nieuwe klanten, meer omzet”

De campagne van Carrefour en de Rode Duivels is een campagne die mensen in beweging brengt, en niet het minst ook een campagne die winkeliers in beweging brengt of kan brengen, als ze daar zin in hebben. Baptiste van Outryve: “In vorige edities van deze campagne hebben we gemerkt dat het enthousiasme en de creativiteit van sommige winkeliers tot prachtige decors en taferelen leiden en dat de klanten daar dolenthousiast over zijn. Beleving ten top en logischerwijs dan ook een maximale return in de vorm van klantenaantal, nieuwe klanten, meer omzet en meer mensen die praten over de campagne en de rol die hún Carrefour daarin speelt. In dit plaatje past ook de mogelijkheid voor de winkelier om een volledig gepersonaliseerde en voor zijn winkel unieke reeks albums te bestellen."

CARREFOUR

CARREFOUR

+3227292111
+3227292104