naar top
Menu
Logo Print

Spar Colruyt Group lanceert selfscan met smartphone

Proefperiode in vier Spar-winkels
magazine

Spar Colruyt Group introduceert de app Scan. Pay. Go. waarmee klanten hun boodschappen zelf kunnen scannen en betalen met hun smartphone. Een primeur op de Belgische markt. Voor onverpakte producten zoals groenten en fruit zijn er in de winkel digitale weegschalen voorzien. “Het enige wat onze klanten nodig hebben, is hun smartphone”, zegt algemeen directeur Dirk Depoorter van Retail Partners Colruyt Group, de licentiehouder van Spar in België. “Het is een extra service die we aanbieden om in te spelen op de veranderende gewoonten van een deel van onze klanten. Sommige klanten willen zo snel mogelijk winkelen. Vanaf nu kunnen zij kiezen tussen twee afreken-systemen.” De klassieke kassa’s blijven met andere woorden bestaan. Het inloggen op de app gebeurt eenmalig met de Xtra-kaart. De klant scant de producten die ze in hun mandje of kar leggen en kunnen op elk moment het totaalbedrag van hun aankoop raadplegen. Betalen gebeurt met hun online banking app of de Bancontact-app. Hierop krijgt de klant een QR-code waarmee hij of zij de winkel door een poortje kan verlaten. De nieuwe selfscan werd bij wijze van test op 4 juni ingevoerd in Spar Wespelaar. Op 18 juni is het aan Spar Kalken en vanaf 25 juni kunnen ook Spar Vielsalm en Sint-Genesius-Rode de app uitproberen. Ook buurtwinkelformule Okay zal de technologie binnenkort introduceren in enkele testwinkels. Na de testfase van minstens zes maanden wordt de uitrol naar andere winkels bekeken.