naar top
Menu
Logo Print

Konijnenvlees ondergewaardeerd product

Belg besteed in 2016 maar 2,20€ aan konijn
magazine

De aankoop van konijnenvlees daalt sterker dan van andere vleessoorten. Het zijn vooral gezinnen en jongeren die afhaken. Konijnenvlees kampt namelijk met een verouderd imago. Veel mensen zien recepten met konijn als iets traditioneel, een gerecht op ‘grootmoeders wijze’ dus. Verder heeft ook de hoge aaibaarheidsfactor van het dier een grote invloed, zeker bij gezinnen met kinderen. Konijnenvlees neemt hierdoor nog slechts minder dan 1% van het totale vleesvolume in. Binnen de dalende vleesmarkt deed konijn het vorig jaar ook slechter (-16%) dan gemiddeld (-5%). Het aantal kopers van konijn blijft intussen verder dalen. In 2016 kochten 18 op 100 Belgische gezinnen minstens één keer konijnenvlees en het aantal kopers is sinds 2002 gehalveerd. De gemiddelde Belg besteedde in 2016 dan ook slechts 2,20 euro aan konijnenvlees. Dit alles blijkt uit gegevens van verschillende marktonderzoeken zoals het onderzoek in opdracht van VLAM van GfK Belgium dat het aankoopgedrag van 5.000 Belgische gezinnen bestudeert.

VLAM

VLAM

+3225528011
+3225528015