naar top
Menu
Logo Print

OKay ziet potentieel voor 180 vestigingen

20 jaar geleden opende OKay zijn allereerste winkel in Ertvelde
magazine

De buurtsupermarkt van Colruyt Group speelde begin 1998 in op de toenemende vergrijzing, de mobiliteitsproblematiek en de trend om dichter bij huis te winkelen. OKay telt vandaag 126 winkels en ziet potentieel voor in totaal 180 vestigingen. Ondertussen blijft het investeren in duurzame renovaties van bestaande winkels.
Buurtsupermarkten in de lift
Het aankoopgedrag van consumenten is beetje bij beetje aan het verschuiven. Uit marktonderzoek van studiebureau Nielsen blijkt dat middelgrote buurtwinkels zoals OKay steeds meer terrein winnen. Hun marktaandeel steeg in 2017 voor het eerst boven de 30 %, in Vlaanderen zelfs 35 %. In de plaats van één keer boodschappen te doen voor de hele week of zelfs langer, last de consument meerdere momenten in, dichter bij huis. Een trend die Colruyt begin jaren 90 al voelde aankomen en die zich nu alleen maar doorzet. “We ondervonden toen dat er bij onze klanten een toenemende behoefte leefde aan kleinere buurtwinkels. Ons antwoord kwam er in 1998 met de eerste OKay-winkel in Ertvelde”, zegt Fabrice Gobbato, algemeen directeur bij OKay. “Onze sterke groei is het beste bewijs dat het concept van OKay aanslaat bij de consument.
Blijven investeren
OKay telt vandaag 126 winkels in België en opent jaarlijks gemiddeld 7 nieuwe winkels. De komende jaren zal de buurtsupermarkt dat ritme aanhouden. In totaal ziet OKay potentieel voor 180 vestigingen. Daarnaast blijven ze ook bestaande winkels in een nieuw jasje steken. Daarbij maken ze gebruik van duurzame technieken en materialen. Zo openden ze in september 2017 de eerste fossielebrandstofvrije winkel in Stavelot. De winkel heeft geen klassieke verwarmingsketel op aardgas of stookolie en wordt verwarmd met de restwarmte van de koeling. OKay Compact, het stadsconcept van OKay, wordt verder uitgetest met 2 nieuwe winkelopeningen in 2018.

COLRUYT

COLRUYT

+3223601040
+3223600207